In december heb ik drie keer online besteld. Drie keer ging het fout. We bestelden een tafellaken voor kerst. Door een fout in de productbeschrijving kreeg ik een andere maat. Bij USPS hield de track & trace informatie op bij de Amerikaanse grens. Er zaten drie labels van drie verschillende pakketdiensten op de 'fire-and-forget' zending.
Mijn overhemdenleverancier leverde de verkeerde maat en bovendien incompleet. Volgens hun leverancier was mijn Nederlandse boordmaat in Duitsland een andere boordmaat. De zending was incompleet, omdat de link tussen mijn webwinkel en zijn leverancier niet werkte. Tja… natuurlijk is het opgelost, met de nodige inspanningen van mij en de webwinkels. Zonde, toch?
Faalkosten
Juist bij online verkopen, waar topsnelheid en on time-in full-no error-no contact de norm zijn, is ‘real time data alignement’ in het netwerk van vele partners een voorwaarde voor een goede klantervaring. De identificatie en traceerbaarheid van zendingen en retouren is bij omnichannel een must. De verknoping tussen verschillende verkoopkanalen leidt anders tot fouten.
Standaarden
De standaarden voor het delen van informatie liggen op de plank. Toch gebruiken veel leveranciers ze nog niet. Bol.com en Amazon verplichten hun leveranciers de standaardbarcodes te gebruiken, elektronisch te bestellen en te factureren en relevante productinformatie door te geven. Amazon kan anders nooit een 1 miljard verschillende producten aanbieden.
Standaarden om steeds meer informatie efficiënt met steeds meer partners te kunnen uitwisselen wordt steeds belangrijker. Datasynchronisatie leidt ook tot minder voorraden en lagere kosten voor transport en distributie.
Aarzeling
Bedrijven laten miljarden liggen door geen data te delen. Niet met hun klanten en leveranciers, en al helemaal niet met hun collega’s. Waar zit de angst? Een ondernemer voegde mij tijdens een seminar toe dat het echt beter vissen is in troebel water. Zijn vader had het hem nog geleerd: 'Achtung! Feind hoert mit'. Ook mijn opa, een echte handelaar, zei dat steeds als we de etiketten van de leveranciers van de dozen moesten halen.
Aan het eind van het seminar stond een andere ondernemer op. Hij stelde de vraag wie dan toch die ‘Feind’ was waarnaar die vader verwees. Is dat je naaste collega-concurrent, of komt de vijand vandaag uit een compleet andere hoek?
Amazon, die met kantoorartikelen kwam, en Apple met de iPad, maken het het leven van veel kantoorartikelenhandels wel erg zwaar. Bol.com, dat zich werpt op de markt voor doe-het-zelf artikelen? Wat gaat dit betekenen voor Karwei en Gamma en de groothandel in bouwmaterialen? Spotify, dat de muziekindustrie reanimeert. Blendle, dat straks het krantenabonnement overbodig maakt.
B2b-markt
Groeipotentie is er voor webwinkels in de business-to-business markt, zoals bouwmaterialen, disposables, grafische producten en food service. Juist in die markten zijn nog veel traditionele groothandels actief. Nu inzetten op datasynchronisatie zorgt ervoor dat straks niet Amazon, Bol.com of Alibaba er met de b2b-buit vandoor gaan. Jouw ‘Feind’ kan door datasynchronisatie wel eens uit een onverwachte hoek komen. Er is echt geen toekomst zonder datasynchronisatie.
Zo mee eens! Maar waarom moet het toch zo lang duren voordat ook de rest van de BV Nederland wakker wordt? In fashion zijn er inmiddels hele mooie voorbeelden, maar 'geen toekomst zonder datasynchronisatie' geldt juist ook voor de mode, schoenen en sportbranche met hun wisselende seizoenen van producten met een korte levensduur, in vele variaties (modellen, kleuren en maten). Er wordt er al meer dan tien jaar een vurig pleidooi gehouden voor datasynchronisatie in fashion: http://www.fashionEDI.blogspot.nl