Twinkle | Digital Commerce

Zalando’s shopassistent werkt al in Duitsland

2017-11-11
180101
  • 1:21

Nog geen twee weken geleden werd bekend dat Zalando werkt aan een curated shopping service, waarbij webshoppers persoonlijk advies krijgen van stylisten. De opvallende nieuwe dienst is al beschikbaar voor webshoppers in Duitsland.

De hulpbehoevende bezoeker kan op Zalando.de/fashion-advice kledingvoorkeuren opgeven aan de hand van een uitgebreide vragenlijst. Zalando wil allereerst weten of hij of zij kleding zoekt voor zichzelf, voor een ander of voor een speciale gelegenheid. De bezoeker kan ook een tijdvak selecteren voor een telefonisch stijlconsult.

Uit het advies rolt een ‘Paket met Inspirationen’, belooft Zalando. Ontvangers mogen zelf weten welke items uit de doos ze houden, de andere kunnen ze kosteloos retour sturen.


Een testgebruiker van de Duitse vaktitel Etailment stuurde alle producten ter waarde van in totaal 1.200 euro terug. Volgens hem had de slijladviseur zich ‘bijna slaafs’ aan zijn opgegeven voorkeuren gehouden.




Meer uit klantenbestand halen
Met de persoonlijke service wil Zalando primair meer uit zijn bestaande klantenbestand halen. Daarnaast zal de dienst een nieuwe groep klanten aanspreken. In theorie kan de nummer 3 van de Twinkle100 retouren in de verrassingsdozen stoppen, eigen merken promoten of plekken in de doos verhandelen; merken kunnen zich dan letterlijk en figuurlijk inkopen.

Zalando heeft laten weten dat het persoonlijke stijladvies à la Outfittery en The Cloakroom behalve in Duitsland ook in andere landen geïntroduceerd zal worden.

Jouw Zalando
Zalando biedt al wat langer persoonlijke feeds op zijn website, ook voor Nederlandse shoppers. Onder het kopje ‘Jouw Zalando’ krijgen klanten geautomatiseerde productsuggesties op basis van hun aankoophistorie. Klanten wordt daarnaast gevraagd merken te beoordelen.