De periode voor kerst heeft Nederlandse online retailers in totaal 146 miljoen euro extra opgeleverd. De gemiddelde weekomzet nam in de drie weken naar Kerstmis met 38 procent toe tot 177 miljoen euro.
Dat meldt Thuiswinkel.org op basis van eigen onderzoek, uitgevoerd door GfK en mogelijk gemaakt door PostNL. In de pre-kerstperiode werd in totaal voor 530 miljoen euro online gekocht bij leden van de belangenvereniging.
Kerst vs sint
Dat kerst dit jaar een populairdere feestdag is om cadeaus voor te kopen dan Sinterklaas, blijkt uit de stijging van de gemiddelde weekomzet in de periodes vóór beide dagen. De pre-Sinterklaasomzet steeg met 27 procent, terwijl de drie weken voor kerst goed waren voor een toename van 38 procent van de gemiddelde weekomzet. Voor het afgelopen weekend voorspelde Thuiswinkel.org nog een meeromzet van 32 procent in de aanloop naar kerst.
Verschuiving
Net als Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org, verwacht bijna de helft van de retailers dat kerst de komende jaren een belangrijkere feestdag gaat worden voor online aankopen dan de verjaardag van de goedheiligman. Slechts 5 procent ziet een verschuiving van de webaankopen van kerst naar Sinterklaas.
Lees ook:
- ’20 procent kerstbestedingen online’ (16-12-2014)
- Thuiswinkel.org: ‘Online omzet dit jaar 13,7 miljard euro' (16-12-2014)
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Kerst brengt 38 procent meer weekomzet in laatje
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.