Twinkle | Digital Commerce

’20 procent kerstbestedingen online’

2017-11-08
180101
  • 1:04

Meer Nederlanders vieren kerst dit jaar en ze geven er gemiddeld meer aan uit, blijkt uit een peiling van Q&A Research & Consultancy. Bovendien vinden aankopen steeds vaker online plaats; Nederlanders besteden 1 op de 5 kerstgerelateerde euro’s op internet.

De totale kerstuitgaven liggen dit jaar 5 procent hoger dan vorig jaar, concludeert Q&A uit een peiling van bijna elfhonderd Nederlanders. Van alle bestedingen wordt dit jaar 20 procent online gedaan, versus 17 procent vorig jaar. Uit beide groeipercentages volgt dat de online kerstbestedingen met bijna een kwart (23,5 procent) zullen groeien.

30 euro per huishouden online
Q&A maakt zelf geen bedragen bekend; het laat alleen de relatieve verschillen in bestedingen met het voorgaande jaar zien. Het bureau laat Twinkle desgevraagd wel weten dat het gemiddelde Nederlandse huishouden naar eigen verwachting ongeveer 145 euro aan kerstinkopen zal doen, waarvan een kleine 30 euro online.

Sinterklaas
Q&A maakte eerder cijfers bekend over het aankoopgedrag in de aanloop naar Sinterklaas. Respondenten gaven aan
ongeveer een derde van hun sinterklaasaankopen online te doen. Dat aandeel was ongeveer gelijk aan dat van vorig jaar. Webwinkeliers liftten wel mee op de algemene bestedingsgroei in sinterklaastijd.