Twinkle | Digital Commerce

Apple versoepelt retourvoorwaarden digitale content

2017-11-11
180101
  • 1:21

Consumenten kunnen content uit de iTunes Store, App Store, Mac App Store en iBook Store voortaan laagdrempelig ‘retourneren’ aan Apple. Als ze dat binnen 14 dagen na binnenkomst van het ontvangstbewijs doen, krijgen ze zonder nader onderzoek hun geld terug.

De nieuwe Europese regels over het herroepingsrecht, die op 13 juni van dit jaar ingingen, hebben een plek gekregen in de aankoopvoorwaarden van iTunes, merkte de Duitse website iFun op. Die zijn daarmee versoepeld.

Zonder opgaaf van reden
In de nieuwe Nederlandse voorwaarden is de basisregel als volgt verwoord: ‘Als u ervoor kiest om uw bestelling te annuleren, kunt u dit doen binnen 14 dagen na ontvangst van het ontvangstbewijs en zonder opgave van redenen. Een uitzondering hierop is iTunes Cadeaus, waar geen restitutie voor wordt gegeven als de code eenmaal is ingewisseld.’

Herroepen
Apple raadt klanten aan om de service ‘Meld een probleem’ te gebruiken om een aankoop te herroepen. Daarnaast heeft de nummer 28 van de Twinkle100 een voorbeeldformulier voor annulering opgesteld. Ook via een ‘andere duidelijke verklaring’ kunnen klanten een aanschaf terugdraaien, waarna ze binnen 14 dagen gegarandeerd geld terug krijgen. Voorheen werden verzoeken om geld terug per geval bekeken. De nieuwe voorwaarden zouden misbruik in de hand kunnen werken, waardoor contentmakers en ontwikkelaars geld mislopen.
 
NB: Maarten Braun en Maaike Lassche van ICTRecht schreven vorige week een artikel voor Twinkle over het herroepen van digitale producten als die van Apple. Daarin beschrijven zij onder meer onder welke voorwaarden het recht van retour komt te vervallen.