Voor de doelgroepdenkers van uitgeefconcern Sanoma was het nogal wat: de opening van een brede e-commerce site voor wonen onder een eigen vlag. De retailervaringen smaken naar meer, aldus Henk Scheenstra van het uitgeefconcern.
Scheenstra, coo (chief operating officer) voor content media bij Sanoma, sprak gisteren op Shopping Time, een bijeenkomst op Nyenrode in het kader van Shopping2020. Hij vertelde over de lancering van Vtwonen.nl als e-commerce platform, een kleine twee maanden geleden. Feitelijk is dat de opvolger van Voor-thuis.nl, onderdeel van het in fases overgenomen SB Commerce.
Digitale transformatiestrategie
‘Sanoma’s digitale transformatiestrategie verschilt per merk en doelgroep’, maakte Scheenstra duidelijk. In het home deco segment is e-commerce een belangrijk onderdeel van die strategie. ‘Behalve inspiratie, bieden we informatie én transactie op dat domein’, aldus de coo. ‘We hebben besloten om de e-commerce activiteiten te bundelen in Vtwonen.nl en om dat merk uit te bouwen, met onder andere een tv-programma op onze eigen zender SBS, een grote marketingcampagne en steeds meer licentieproducten.’
Doelgroepdenken
De keus voor een breed woonplatform onder één van de bestaande mediamerken was volgens Scheenstra ‘superlastig’ voor de doelgroepdenkers van Sanoma: 'Wij zijn gewend voor iedere doelgroep een ander blad te maken. Het was voor ons lastig in te zien dat één merk in e-commerce weldegelijk de breedte van de hele markt aan kan. Het was een leap of faith, die uitstekend heeft uitgepakt. Webshoppers lijken niet zo te zitten met die doelgroepkwestie.’ Vtwonen.nl presteert op alle gedefinieerde key performce indicators boven verwachting. Scheenstra: ‘Zo is de omzet meer dan double digit gegroeid. Het gaat hartstikke goed.’
Deuren staan open
Op Vtwonen.nl is aanbod van merken en retailers gebundeld, naast de producten die in licentie onder de vlag van Vtwonen zijn geproduceerd. Scheenstra maakte gisteren na zijn presentatie duidelijk dat de deuren van Sanoma’s woonplatform open staan. ‘We bieden winkeliers in deze branche bijvoorbeeld de optie om via ons online te gaan verkopen, al dan niet op een eigen domein. Hun aanbod kan worden opgenomen op Vtwonen.nl en ook over fulfilment kunnen we afspraken maken.’
Sanoma en e-commerce
Volgens Scheenstra liggen er geen concrete plannen bij Sanoma om e-commerce ook op andere domeinen verder uit te bouwen. ‘Maar we zijn op dat gebied natuurlijk al actief met Kieskeurig, Fashionchick en Autotrader. En eerder dit jaar lanceerden we met succes de Donald Duck online typecursus.'
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Sanoma: ‘Superlastige stap pakt hartstikke goed uit’
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.