Twinkle | Digital Commerce

De uitdaging van het online (ver)kopen van jeans

2017-05-28
180101
  • 4:34

Uit onderzoek blijkt dat consumenten jeans het lastigste kledingstuk vinden om online te kopen. Zo geeft bijna een derde (29,5 procent) aan dat zij op het gebied van kleding een passende spijkerbroek het moeilijkst vinden om via het web aan te schaffen, gevolgd door schoenen (18,2 procent).

Dit schrijft David Moth in een artikel op Econsultancy.com. Met dit gegeven in het achterhoofd stelde hij een overzicht op waarin hij aangeeft hoe een aantal e-commerce partijen proberen om consumenten te helpen bij het maken van een weloverwogen aankoopbeslissing als het om een broek gaat. Deze voorbeelden, met de plus- en minpunten, staan hieronder uitgewerkt.

1. Asos
Asos geeft een enorme hoeveelheid informatie over de broeken die het verkoopt, waardoor de klant een weloverwogen beslissing kan maken. Naast afbeeldingen bevat elke productpagina ook een video die helpt om de look en het design van de broek te illustreren. De productbeschrijvingen bevatten daarbij ook informatie over de lengte van de modellen en de maten van de jeans die zij dragen op de foto’s/video’s zodat de bezoeker een nog beter beeld krijgt van de broek. Tot slot heeft Asos onlangs een nieuwe ‘fit visualiser’-tool uitgebracht waarmee bezoekers de maten van de kleding die ze al hebben kunnen invoeren, waarna deze worden vergeleken met de producten op de site. Deze technologie, die wordt aangeboden door Virtusize, blijkt een grote invloed te hebben op het terugdringen van het aantal retouren en wordt ook al gebruikt door Oasis, WESC en een aantal andere online fashionretailers.

2. River Island
River Island heeft categoriepagina’s aangemaakt die nuttige informatie verstrekken over de pasvorm van elke jeans. Deze pagina’s bevatten foto’s, video’s en gegevens over unieke designkenmerken van elk type jeans uit de collectie. Handig en het laat zien dat River Island zich bewust is van het ‘probleem’ omtrent het online (ver)kopen van (spijker)broeken. Een heel groot minpunt is wel dat de foto’s niet kunnen worden uitvergroot. Daarbij zijn de productfoto’s ook nog eens vrij donker dus het is lastig om de details goed te zien.

3. Next
Net als River Island biedt Next ook een apart gedeelte op de site waar de maten en de vormen van de verschillende broeken zijn omschreven, maar of dit de bezoeker ook opvalt? Hiervoor moet hij namelijk expliciet klikken op de banner ‘Men’s denim’, waarna hij een aantal foto’s krijgt voorgeschoteld met een korte beschrijving van elke stijl, variërend van ‘loose’ tot ‘skinny’. De productpagina’s van de broeken zelf bevatten weinig extra begeleiding voor het maken van een goede keuze; ze bieden namelijk enkel wat foto’s. Er zijn zelfs geen productomschrijvingen waardoor potentiële klanten zelf een inschatting moeten maken van de pasvormen en ontwerpen van de broeken.

4. Urban Outfitters
Urban Outfitters maakt gebruik van gedetailleerde productbeschrijvingen om bezoekers te helpen bij het vinden van de juiste jeans, inclusief nuttige aanwijzingen over de maten en pasvormen. Net als bij Asos beschrijft het ook de details van de kledingstukken die de modellen dragen op de productafbeeldingen. De site biedt vijf productfoto’s per broek dus met al deze gegevens bij elkaar kan de bezoeker een heel goed beeld vormen van de broeken.


5. John Lewis
De productpagina’s van John Lewis bieden weinig extra informatie over de broeken, namelijk alleen een eenvoudige maattabel en een zeer korte productbeschrijving. Maar de shop biedt wel een link naar ‘Men’s jeans buying guide’ die meer gedetailleerde informatie geeft over de verschillende soorten jeans, al is deze informatie wel vrij algemeen. De guide bevat namelijk beschrijvingen van zes jeansstijlen, maar hierbij wordt niet ingegaan op de unieke details van de verschillende merken. Het zou veel nuttiger zijn om omschrijvingen te bieden die zijn afgestemd op elk specifiek product.

6. Uniqlo
Uniqlo heeft ook gekozen voor een categoriepagina waarop de verschillende jeansstijlen staan omschreven. Shoppers kunnen vanuit deze pagina zoeken naar de producten met de pasvorm waar zij de voorkeur aan geven. Dit is vergelijkbaar met de manier hoe Next werkt, maar Uniqlo heeft dit tot een ‘verplicht’ onderdeel van de purchase journey gemaakt voor bezoekers die gebruikmaken van de navigatie aan de bovenkant van de site. De bezoeker komt daar dan namelijk automatisch terecht en bij Next moet de bezoeker zelf expliciet klikken op een banner om pasvormbegeleiding te krijgen. De productpagina’s van Uniqlo bieden beperkte maar nuttige beschrijvingen en daarnaast een maattabel, specifiek voor de broek die de bezoeker op dat moment bekijkt. Het gebruik van het aantal afbeeldingen per broek is echter inconsistent, zo bieden sommige productpagina’s zeven foto’s terwijl er ook productpagina’s zijn die geen enkele foto tonen.

7. American Eagle
American Eagle biedt een uitgebreid overzicht van de verschillende jeansstijlen en deze optie (de 'Jean Guide’) staat als eerste vermeld in het navigatiemenu onder het kopje ‘Jeans’. Het geeft informatie over negen verschillende jeansstijlen, inclusief een korte omschrijving, een schets en diverse afbeeldingen. De call-to-action ‘View this jean’ leidt naar alle jeans in die specifieke stijl, waardoor shoppers effectief kunnen filteren op de pasvorm die zij zoeken. De productpagina’s van American Eagle bieden ook een behoorlijke hoeveelheid informatie, waaronder foto’s en video’s. De productomschrijvingen zijn nuttig, maar wel erg beknopt en de maattabel is vrij generiek.

8. Macy’s
Het warenhuis Macy’s biedt boven aan de pagina met jeans een ‘Jeans Finder’-tool aan, die een selectie van producten aanbeveelt op basis van de antwoorden van een bezoeker op drie vragen. De tool vraagt naar de gewenste pasvorm (boot cut, relaxed, slim of straight), de gelegenheid (wear to work, weekend casual of going out) en de gewenste wassing of kleur (dark wash, medium wash, light wash of colored). Een handige optie om snel het aanbod te kunnen filteren, maar het zegt natuurlijk niet veel over de pasvorm van de jeans. De productpagina’s helpen de bezoeker ook niet echt op weg, aangezien de beschrijvingen enkel wat basisinformatie bevatten. Positief is wel weer dat de productpagina’s veel verschillende en nuttige beelden tonen.

Bron: Econsultancy.com