Twinkle | Digital Commerce

E-commerce in Centraal-Europa: Duitsland trekt de kar

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:16

Duitsland is niet alleen omzettechnisch het grootste e-commerce land van Centraal-Europa, de groei van de online consumentenbestedingen is bij onze oosterburen ook sterker dan elders in de regio.


Dat blijkt uit een rapport van Ecommerce Europe over het midden van ons continent. Daarin wordt de online omzetontwikkeling in Duitsland, Hongarije, Oostenrijk, Polen, Slovenië, Slowakijke, Tsjechië en Zwitserland belicht.

27 procent groei in Duitsland
Met 63,4 miljard euro tekende Duitsland afgelopen jaar voor niet minder dan 68 procent van de online consumentenbestedingen in de regio. De e-commerce groei bedroeg er 27 procent, een hoger percentage dan in alle andere gepeilde landen. Polen noteerde de op één na grootste groei (25 procent), terwijl Oostenrijk en Zwitserland op dit punt onderaan bungelen met 12 procent. In deze twee landen besteedden webshoppers vorig jaar gemiddeld wel het meest, respectievelijk 2.122 euro en 1.789 euro per persoon.

Groeiprognoses
Het rapport over Centraal-Europa volgt op vier rapportages van Ecommerce Europe over andere delen van ons continent. Oost-Europa is de sterkst groeiende e-commerce regio; het verwachte groeipercentage van 19 procent in 2014 ligt hoger dan dat in Zuid- (17 procent), West- (15 procent) en Noord-Europa (11 procent).

Weer Duitsland
De verwachte groei in Centraal-Europa is niet gecommuniceerd; anders dan bij de andere rapporten deelt Ecommerce Europe in de cijferpresentatie over Oost-Europa geen prognoses; de belangenkoepel spreekt alleen de verwachting uit dat de groei van de online consumentenbestedingen over heel 2014 in Duitsland het grootst zal blijken, opnieuw.