Twinkle | Digital Commerce

Forrester: ‘Groei online omzet holiday shopping season dit jaar lager’

2017-05-27
180101
  • 1:29

De groei van de omzet die webwinkels tijdens het Amerikaanse holiday shopping season maken zal met 13 procent minder groot zijn dan in voorgaande jaren. In de maanden november en december wordt 89 miljard dollar (71 miljard euro) online besteed.

Dat voorspelt Forrester Research. De groei van de Amerikaanse online omzet in de feestdagenperiode bedroeg voorgaande jaren nog 15 procent, maar deze wordt nu kleiner. Een kortere koopperiode en de toenemende druk op het bezorgen van alle pakketten zouden volgens Sucharita Mulpuru, vice president van Forrester, de oorzaken zijn. De verwachte 89 miljard dollar betreft 14 procent van de totale retailomzet die wordt geboekt in de laatste maanden van het jaar.

Mobiel populairder
Forrester verwacht volgens Internet Retailer dat er in de komende twee maanden 3,4 miljoen nieuwe Amerikaanse webshoppers bij gaan komen. Mobiel gaat, net als vorig jaar, een grotere rol spelen. Op belangrijke dagen als Thanksgiving en Cyber Monday gebruikte respectievelijk 34 en 38 procent van de shoppers in 2013 een mobiel apparaat, tegenover respectievelijk 21 en 23 procent in 2012. Deze groei zet door, aldus het onderzoeksbureau.

Meer druk op vervoerders
Er komst steeds meer druk te liggen op de vervoerders van de cadeaus, die net als vorig jaar (27 dagen) in een kortere periode (dit jaar 28 dagen) besteld kunnen worden. ‘Met minder dagen tussen Thanksgiving en Kerstmis hebben consumenten ook minder de tijd om hun cadeaus voor een lage prijs in te slaan en dat zorgt voor meer druk op vervoerders. Zeker nu er dit jaar weer meer online bestellingen gedaan zullen worden’, schrijft Mulpuru in een eigen blog. ‘Zowel consumenten als retailers moeten de komende tijd rekening houden met het risico op vertraagd geleverde orders.’