Bol.com gaat klanten in de gelegenheid stellen om online orders nog dezelfde dag af te halen bij Albert Heijn. Dat blijkt uit een presentatie van managing director Daniel Ropers in het kader van het Ahold Online Strategy Event.
Ahold geeft analisten gisteren en vandaag tekst en uitleg over de digitale koers van het concern, waarover u later meer kunt lezen op deze site. Bol.com's Daniel Ropers maakt in zijn presentatie melding van het voornemen om same day pick-up via Albert Heijn te faciliteren. Daarmee wordt de last mile naar de klant sneller dan ooit geslecht.
Bol.com-afhaalpunt
Een lanceertermijn noemt Ropers niet, ook is onduidelijk of webshoppers straks meer moeten gaan betalen voor de snelle afhaaloptie bij Albert Heijn. De meeste vestigingen van de supermarktketen fungeren sinds vorig jaar zomer als Bol.com-afhaalpunt.
Samenwerking
Robert van Kalsbeek van The Next Practice, die de introductie van Bol.com’s afhaalpunten bij Albert Heijn begeleidde, noemde same day ‘delivery’ via de supermarkten vorig jaar al een eventuele volgende stap in de samenwerking tussen Albert Heijn en Bol.com. Gekeken werd ook naar de optie om bestellingen bij Bol.com pas te betalen in de winkel. Dat kan nog niet. De mogelijkheid komt ook niet in de door Ropers gepresenteerde plannen voor.
Niets is voor niets, dus ook de same day pick-up van Bol.com via Albert Heijn zal niet gratis zijn. Ik ben benieuwd hoe ze dit gaan realiseren en of dit voor alle producten zal gaan gelden die via Bol.com te koop zijn. We wachten vol spanning af!
Als je iets snel nodig hebt vind ik een kleine bijdrage daarvoor niet meer dan normaal. Ik zie mezelf alleen nog geen complete Boxspring afhalen bij Albert.
Ik vraag me wel eens af of die "urge for speed" nu echt altijd gezond is. Natuurlijk zijn er situaties dat je een product liefst nu nog in huis wilt hebben, maar wanneer we teveel toegeven aan die situaties waarin de hoogste spoed nog niet goed genoeg is kunnen we verstrikt raken in een wedloop om snelheid waarbij we lanzaam maar zeker de kosten van levering zien oplopen en ons verdienmodel uithollen. Vergelijk het met de luchtvaart in de jaren '70 toen maatschappijen dachten dat we liefst zo snel mogelijk van A naar B willden reizen. Nu begrijpen ze dat het gaat om een goede mix van snelheid, comfort en lage prijzen. Bye bye Concorde, welkom Ryanair.
Je bestelling van bol.com mee kunnen laten leveren met de boodschappen bezorgservice van AH (voor de verzendprijzen van de boodschappen service van dit moment) lijkt me meer de last mile.