Twinkle | Digital Commerce

House of Fraser bezorgt online orders voor werktijd thuis

2017-11-08
180101
  • 1:46

House of Fraser maakt het voor Britse webshoppers binnenkort nog gemakkelijker om hun online order thuis te ontvangen. De retailer bezorgt op korte termijn artikelen die voor acht uur ’s avonds zijn besteld de volgende ochtend voor negen uur, zes dagen per week.

Dat zei Andy Harding, executive director van House of Fraser, op de Internet Retailing Conference in Londen. Het bedrijf wil met de vroege bezorgservice vooral de werkende klantenkring bedienen. ‘Je wilt niet thuisblijven voor je order en op veel kantoren worden pakketjes voor het personeel niet meer geaccepteerd. Dan bieden wij dus bezorging voor werktijd’, aldus Harding. Wanneer de service precies aan House of Fraser's pallet van collection delivery options wordt toegevoegd, is niet duidelijk.

Koffie
House of Fraser gelooft behalve in bezorgen ook in click & collect. Om het gemak van afhalen te benadrukken, werkt de keten sinds kort samen met een espressobarketen. ‘Je kunt zo naast je kop koffie je online bestelling meenemen’, aldus Harding. Hij noemt delivery een 'battleground' in retail. Je moet als bedrijf de behoeftes van de consument volgen.

‘Omnichannel werkt niet’
Harding ziet de toekomst van retail niet in omnichannel. ‘Ik denk dat elk kanaal zijn eigen karakter heeft, dus je kunt deze kanalen niet als één behandelen. Omnichannel is not the right direction.’

Liever zet Harding in op de krachten van elk kanaal afzonderlijk en probeert hij klanten daarnaast op alle kanalen te krijgen. ‘Zorg ervoor dat consumenten niet via één kanaal winkelen, maar zowel online, offline als mobiel hun orders doen. Dan boek je meer omzet. Bij ons winkelt 70 procent van de klanten nog enkel offline, 3,1 procent enkel online en 25 procent multichannel. Deze laatste groep is het waardevolst.’

Concept store
House of Fraser pionierde in 2011 met een fysieke winkel zonder waren. De vestiging in Aberdeen staat vol met bestelzuilen waarop consumenten online kunnen shoppen. (Gratis) koffie was vanaf de start een van de unique selling points van de bestel- en afhaalwinkel. De paspoppen in de Schotse concept store zijn overigens recentelijk voorzien van beacons.