Twinkle | Digital Commerce

HarperCollins zet auteurs in als online verkoper

2017-11-08
180101
  • 1:31

HarperCollins biedt auteurs voortaan de mogelijkheid om hun boeken te verkopen op of via hun eigen sites. Schrijvers die daarvan gebruik maken, houden per boek meer aan de verkoop over. Het is een nieuwe stap in de e-commerce strategie van de uitgever.

Harpercollins.com, ook te bereiken via Hc.com, deed tot afgelopen zomer dienst als een portal voor schrijvers en lezers. Verkocht werd er niks. Sinds begin juli zijn in alle landen waar het uitgeefbedrijf rechten heeft e-books te bestellen, in de VS zijn ook luisterboeken en gedrukte titels direct te koop.

Vorige week presenteerde HarperCollins een e-commerce programma voor auteurs. Zij kunnen een winkelmandje van de uitgever in hun eigen site integreren, of buy now buttons plaatsen die leiden naar de webwinkel van HarperCollins. Via sociale media kunnen ze de verkoop op of via hun eigen sites aanjagen.

Royalty
Bij verkoop ontvangen schrijvers 10 procent netto extra aan royalty. Als een auteur normaal gesproken bijvoorbeeld 25 procent van de aankoopprijs ontvangt, krijgt hij door zijn eigen bemiddeling 35 procent. Zo fungeren de schrijvers als een soort affiliate om de verkoop van hun eigen titels te stuwen. De tussenhandel wordt gepasseerd.

Het e-commerce programma van HarperCollins is voorlopig alleen beschikbaar in de VS, uitbreiding naar andere windstreken volgt in de komende maanden.

Klantbereik en klantkennis
HarperCollins wil auteurs ‘zoveel mogelijk paden naar de consument’ bieden, verklaarde chief digital officer Chantal Restivo-Alessi afgelopen zomer de stap in e-commerce. De nieuwe site moet ertoe bijdragen dat het mondiale bereik van auteurs wordt vergroot. Bovendien stelt directe verkoop HarperCollins in de gelegenheid om consumentenvoorkeuren beter te begrijpen, aldus het uitgeefbedrijf.

Rupert Murdoch
HarperCollins is onderdeel van News Corporation, waarvan Rupert Murdoch de bekende bestuursvoorzitter, CEO en aandeelhouder is.