Twinkle | Digital Commerce

HarperCollins start directe verkoop

2017-05-27
180101
  • 1:39

De bekende Amerikaanse boekenuitgever HarperCollins heeft zijn website geschikt gemaakt voor directe aankopen door consumenten. Voortaan kunnen zij er e-books, luisterboeken en gedrukte boeken aanschaffen.

Harpercollins.com, ook te bereiken via Hc.com, deed altijd dienst als een portal voor schrijvers en lezers. Verkocht werd er niks. Pas sinds afgelopen week zijn in alle landen waar het uitgeefbedrijf rechten heeft e-books te bestellen. De verkoop van luisterboeken en gedrukte titels is vooralsnog voorbehouden aan Amerikaanse lezers, maar uitbreiding naar de Britse, Canadese en Australische markt is al aangekondigd.

Winkelmandje
HarperCollins deed al enige ervaring op met e-commerce: zo werd vorig jaar samen met Accenture de site Narnia.com in de lucht gebracht, waarop e-books van de kinderserie The Chronicles of Narnia kunnen worden besteld. Met het winkelmandje op Harpercollins.com wordt duidelijk dat de uitgever meer potentie ziet in directe verkoop, ook op sites van aangesloten auteurs; zij hebben de mogelijkheid om HC’s verkoopmodule eenvoudig op hun eigen site te plaatsen. Ook daarmee wordt de tussenhandel gepasseerd.
 
Klantbereik en klantkennis
HarperCollins wil auteurs ‘zoveel mogelijk paden naar de consument’ bieden, verklaart chief digital officer Chantal Restivo-Alessi de stap in e-commerce. De nieuwe site moet ertoe bijdragen dat het mondiale bereik van auteurs wordt vergroot. Bovendien stelt directe verkoop HarperCollins in de gelegenheid om consumentenvoorkeuren beter te begrijpen, aldus het uitgeefbedrijf.
 
Prijsdiscussie met Amazon
De Amerikaanse vaktitel Internet Retailer relateert de opening van het directe verkoopkanaal aan de prijsdiscussie die Amazon voert met Hachette, een andere grote uitgever. HarperCollins weigert commentaar op die suggestie. Volgens Sucharita Mulpuru, e-commerce deskundige van Forrester Research, verschaft het dispuut in ieder geval een excuus voor uitgevers om andere wegen te verkennen: ‘It's a low risk time to do an experiment because you can blame Amazon for pushing you this far’. Het is echter nog maar de vraag in hoeverre lezers naar sites van uitgevers zullen gaan om een boek te kopen, voegt ze toe.

Rupert Murdoch
HarperCollins is onderdeel van New Corporation, waarvan Rupert Murdoch de bekende bestuursvoorzitter, CEO en aandeelhouder is.