Twinkle | Digital Commerce

Gartner: ‘Indiase e-commerce groeit met 70 procent’

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:09

De online bestedingen in India nemen heel sterk toe, rapporteert Gartner. Het onderzoeksbureau verwacht dat de webuitgaven volgend jaar zullen uitkomen op 6 miljard dollar, tegenover 3,5 miljard dollar dit jaar.

De e-commerce markt in India is bij de genoemde cijfers zeker drie keer kleiner dan de Nederlandse momenteel. Slechts een fractie van de retailuitgaven wordt online gedaan, al neemt het aandeel wel snel toe. Praveen Sengra, onderzoeksdirecteur van Gartner, spreekt van een ‘ontluikende markt’.

Smartphones
India telt ruim 1,2 miljard inwoners, die gemiddeld dus nog maar voor enkele dollars uitgeven op het web. Dankzij de snelle opmars van smartphones krijgen steeds meer Indiase mensen toegang tot internet en daarmee tot webshoppen. Volgens Gartner danken online retailers in India nu al 30 procent van hun verkeer aan smartphones, en 5 procent van hun omzet.

Flipkart
Flipkart is online marktleider in India. Het bedrijf haalde afgelopen zomer een miljard dollar op met een nieuwe investeringsronde, de grootste kapitaalinjectie ooit voor een Indiaas internetbedrijf. Even daarvoor maakte de pure player al de overname bekend van Myntra, een andere grote webspeler in India. Amazon richt zich sinds medio vorig jaar ook tot Indiase consumenten, met de lancering van Amazon.in.

Lees ook: 'Azië wordt 't absolute centrum van de e-commerce wereld’ (donderdag 16 oktober 2014)