‘We willen allemaal wel mooie meubels in ons huis, maar we willen er niet te veel voor betalen.’ Ceo Ning Li legt in een notendop het idee achter Made.com uit, een online startup voor betaalbaar design. Het Britse bedrijf opende onlangs de deuren in Nederland en het ziet in ons toekomstige Made-grootgebruikers.
Tekst: Marit Smits
Made.com startte in april 2010 vanuit een kantoor in Notting Hill, een wijk in Londen. ‘We zagen dat design erg duur was vanwege de vele productiestappen tussen de ontwerper en consument’, vertelt Li. ‘Deze stappen hebben wij weggehaald, waardoor we de meubels op onze site betaalbaar kunnen houden. Alles wat we verkopen wordt door ons zelf ontworpen. Dat wil zeggen, door de vijftig designers die bij Made.com zijn aangesloten. We lanceren ongeveer twee nieuwe collecties per week die, op basis van pre-order, in fabrieken in voornamelijk Azië worden uitgewerkt en in bulk worden opgestuurd naar onze fulfilmentcentra in Groot-Brittannië of het Franse Lille. Deze laatste locatie is bijvoorbeeld bestemd voor levering aan klanten in Nederland.’
Showrooms
Nederland is volgens Li en medeoprichter en coo Julien Callède een land waarin Made.com veel potentie heeft. Callède: ‘Nederlanders staan bekend om hun voorkeur voor design, kwaliteit en lage prijzen. Ook is de e-commerce branche al flink ontwikkeld, terwijl de online woonmarkt nog in de kinderschoenen staat. We willen echt vanaf het begin aanwezig zijn om uiteindelijk een leadership position te krijgen.’ Made.com heeft momenteel twee showrooms in Groot-Brittannië (in London en Leeds) voor klanten die de producten offline willen beleven en zeker willen zijn van wat zij kopen. ‘We zullen in Holland waarschijnlijk niet snel fysiek openen, want we willen de focus op online houden’, zegt Li. Made.com doet vooral aan social proof om consumenten over de koopdrempel te krijgen. Creative director en tevens mede-oprichter Chloé Macintosh vertelt: ‘We hebben onlangs een social showroom aan onze Britse site gekoppeld, genaamd Made Unboxed, waar consumenten met elkaar worden verbonden. Zij tonen foto’s van hun gekochte meubels aan andere bezoekers van de website.’ Eventueel kan dit concept in de toekomst uitgerold worden naar andere Made-landen, zoals Nederland.
Goedkoop testen
Made.com is volgens Li een groot Brits merk, dat goedkoop in nieuwe landen live kan gaan. In de eerste drie jaar maakte het vierjarige bedrijf een gemiddelde omzetgroei door van 120 procent. ‘We zijn sinds 2012, toen we voor het eerst de stap naar het buitenland zetten, aanwezig in Frankrijk’, vertelt Li. ‘Dit is nu ons tweede land met zo’n 25 procent van de totale omzet. Daarna zijn we gaan “testen” in Italië, wat ook erg goed ging. Zo breiden we steeds meer uit naar andere landen binnen Europa, zoals Nederland en in december Duitsland. Uiteindelijk willen we gewoon groot worden, vergelijkbaar met Ikea.’
Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 8-2014.
Mooi concept, goede naam. Alle vertrouwen in dat het rendabel zal worden. Maar blijf het misplaatst vinden als bedrijven aangeven, ; net zo groot als IKEA te willen worden.. De Samwers hebben idd aangegeven dat het in de meubelen nog een miljardenbusiness voorziet online, maar IKEA is .. IKEA.. Of solliciteren ze naar kapitaal met deze berichten?