Daisycon tekende bezwaar aan tegen de boete die het opgelegd kreeg door de Autoriteit Consument en Markt (ACM). Een gerechtelijke beroepsprocedure staat ook nog open voor het affiliatenetwerk. Dat betekent niet dat andere netwerken voorlopig buiten schot zullen blijven.
Dat laat ACM-woordvoerster Saskia Bierling weten aan Twinkle. ‘We monitoren overtredingen van het spamverbod continu, op basis van binnenkomende klachten. Dat er bezwaar is aangetekend en er wellicht nog een beroep en eventueel een hoger beroep volgt, betekent natuurlijk niet dat we geen sancties aan andere netwerken opleggen. Als we daartoe aanleiding zien, zullen we partijen beboeten.’
Affiliaterol
Bierling benadrukt dat Daisycon is gesanctioneerd - op 4 oktober vorig jaar al - ‘in drie verschillende rollen’, wat het netwerk op een boete van 810.000 euro kwam te staan. ‘In de communicatie is de rol van affiliatenetwerk benadrukt, omdat het voor het eerst is dat die is bestraft. We hebben duidelijk willen maken dat de andere netwerken zich niet kunnen verschuilen achter hun affiliaterol. Natuurlijk kijken we ook naar hun activiteiten.’
Signaal aan de markt
De uitspraak moet worden gezien als een ‘belangrijk signaal’ naar de markt, herhaalt Bierling de woorden van ACM-bestuurster Anita Vegter. In hun affiliaterol (sec) hebben de netwerken de verantwoordelijkheid om aan de spamwetgeving te voldoen. Ze moeten onder andere kunnen aantonen dat ontvangers van e-mails van hun publishers daarvoor toestemming hebben gegeven. 'Het boetebesluit laat wat dat betreft weinig aan duidelijkheid te wensen over', aldus Bierling, die niet kan zeggen of en hoe de netwerken nog nader worden geïnformeerd.
'Barbertje moet hangen'
Ceo Marko Dobroschelski zei kort na de publicatie van de uitspraak (pdf) tegen Twinkle dat Daisycon door de ACM ‘lukraak tegen de muur’ is gezet: ‘Het is de bedoeling dat de markt zich te pletter schrikt. Wij zijn de grootste partij, Barbertje moet hangen.’ Dobroschelski trad vorige week week terug als bestuurder van het Platform Affiliate Netwerken (PAN).
Het zou handig zijn als het ACM zou melden hoe het dan wel zou moeten of wat er eigenlijk mis is gegaan.
Dit begint meer en meer op de cookiewetgeving te lijken, ook hier is met doem en verderfenis gedreigd, zonder concrete oplossingen te bieden.
Iedereen is toen maar wat gaan doen, inspanningen en probeersels die nu weer door de politiek naar de prullenmand zijn verwezen.
Hebben we zoveel regels nodig? Kan ze iemand in normale mensentaal vertalen? Kunnen ze iets aan echte problemen doen en niet enkels regels maken die gevolgd moeten worden zonder dat er iemand op zit te wachten?
Namens het PAN (branchevereniging voor affiliatenetwerken) zou ik willen benadrukken dat we in gesprek zullen treden met de ACM. Wij hebben reeds telefonisch contact gehad om zo snel mogelijk een afspraak in te plannen zodat we de toezichthouder kunnen vragen om toelichting van bijvoorbeeld bovenstaande uitspraak en eerder gedane uitspraken. Tevens willen we in ons gesprek de visie en standpunten van PAN met de ACM delen. Mocht er meer nieuws zijn, dan zullen we dat uiteraard delen met alle belanghebbenden en belangstellenden. Met vriendelijke groet, Rik van Elk Woordvoerder namens PAN
Anita Vegter moet per direct opstappen bij de ACM! Als je kijkt naar de cookiewet is ze veel te ver doorgeslagen in haar advies richting de Tweede Kamer. Als ze destijds gewoon naar de markt had geluisterd, had die cookiewet niet versoepeld hoeven te worden maar was hij direct op de juiste manier geïntergreerd. En wat leert ze ervan? Helemaal niets! Gewoon weer precies hetzelfde doen met affiliate-/e-mailmarketing... we worden weer het land in Europa met de strengste regels. Waarom wordt ons land toch kapot gemaakt door mensen die denken de wereld te kunnen verbeteren door het zo streng mogelijk te maken?
Waar gaat het om? Spammers aanpakken... richt u daar dan op en pak niet de bedrijven die proberen zo goed mogelijk de onduidelijke regels te volgen! Wees duidelijk waar je aan moet voldoen en op welke wijze i.p.v. de hele markt te laten zwemmen in onzekerheid.
Nu brengt u WEER de hele markt in ONZEKERHEID mevouw Vegter door te zeggen dat de ACM meer affiliate bedrijven boetes zou kunnen gaan geven. Waarom zou u dit in vredesnaam in de pers naar buiten willen brengen? Wat is de meerwaarde hiervan? Onrust creëren, niet?
Hopelijk komt u eens onder die steen vandaan en kijkt u naar de rest van Europa...
Er schijnt bij TradeTracker ook een ACM inval geweest te ziijn. Ze waxhten inderdaad niet wie volgt? Ik denk zanox.