Twinkle | Digital Commerce

Stylepit: 'Internationale expansie hoeft niet duur te zijn'

2017-05-27
180101
  • 2:03

De Deense pure player Stylepit verkoopt internationaal online via twintig gelokaliseerde webshops. Door de onrust in Oost-Europa verschoof de buitenlandfocus naar de Benelux, momenteel de belangrijkste groeimarkt. ‘Nederland is een rijzende ster voor Stylepit.’

Dat zegt chief marketing officer Sïmon Saneback in de aanloop naar zijn presentatie volgende week op het Cross Border E-commerce Event 2014.

Stylepit is de grootste online fashion retailer van Denemarken. De omzet in het laatste boekjaar kwam naar verwachting uit rond de 65 miljoen euro. Een steeds groter deel van die omzet wordt buiten Scandinavië geboekt. Saneback: ‘Voor onze beursgang in november 2012 zijn we iedere maand in een nieuw land actief geworden. We went all in. Aanvankelijk verkochten we vooral goed in Oost-Europese landen, waaronder Rusland en vooral de Oekraïne. In dat land konden we voor heel weinig geld verkeer inkopen. Het was fantastisch om dat mee te maken, tot de crisis kwam.’

Branding by selling
Door de politieke en economische instabiliteit in de regio verlegde Stylepit de aandacht naar andere gebieden, waaronder de Benelux: ‘We hebben de marketinginspanningen daar opgevoerd. Niet met televisiereclames, maar met wat we branding by selling noemen. Het gaat dan om performance based marketing, tegen lage risico’s. Veel mensen denken dat het heel duur is om cross-border succes te boeken, maar dat hoeft het zeker niet te zijn.’

Lokaal optimaliseren
Stylepit, dat honderden A-merken en een private label verkoopt, zet na de forse geografische expansie van een paar jaar geleden nu in op lokale optimalisatie: ‘Denk aan bezorging, betaalmethoden, veiligheid, klantenservice, content en bijvoorbeeld een lokaal retouradres’, vertelt Saneback. ‘Dat laatste vinden klanten heel belangrijk.’

Magazijn in Polen
Afgelopen januari verhuisde Stylepit zijn centrale magazijn naar Polen, waardoor het bedrijf volgens Saneback zelfs in het eigen Denemarken sneller kan leveren: ‘We hebben onze warehouse-processen geoptimaliseerd en arbeid is daar veel goedkoper. In Polen wordt 24 uur per dag voor ons gewerkt.’

Sïmon Saneback is volgende week woensdag keynote speaker op het Cross Border E-commerce Event 2014. Twinkle organiseert dat congres samen met Dexport.

Cross Border E-commerce Event 2014
Het Cross Border E-commerce Event 2014 vindt volgende week woensdag (10 september) plaats in De Landgoederij te Bunnik. Het congres, waarvan Ben van der Burg dagvoorzitter is, mikt op bedrijven die internationaal willen uitbreiden met online verkoop en aan willen haken bij de nieuwste cross-border ontwikkelingen. Er zijn sprekers van verder onder andere Wijnvoordeel.nl, Yoursurprise.com, Takeaway.com en Fonq.nl. Ook kunnen bezoekers aanschuiven bij thematafels over onder meer Duitsland, China, betalingen en veiligheid. Het hele programma vindt u hier.