Twinkle | Digital Commerce

‘Zoek, zaai en laat anderen voor je oogsten’

2017-05-27
180101
  • 1:20

Organisaties moeten stoppen ieder individu op social media serieus te nemen, maar zich focussen op mass influencers. Deze groep consumenten, die het beoordelen van producten en diensten als een soort hobby zien, tekent voor 80 procent van alle invloed.

Dat zei Nate Elliott van Forrester Research op het Consumer Electronics Marketing Seminar 2011, afgelopen donderdag georganiseerd door Tweakers in Amsterdam. Volgens Elliott zijn mass influencers gewone consumenten (‘niet per beroemdheden op Facebook of Twitter’) met een bereik van enkele honderden of duizenden volgers, die – en dat onderscheidt hen van anderen – met grote regelmaat praten over producten en diensten op social media.

Principal analist Elliott stelt dat bedrijven er goed aan doen te onderzoeken wie hun potentiële mass influencers zijn en waar zij zich begeven. Vervolgens zouden ze deze groep, bijvoorbeeld bij de lancering van een product, gericht kunnen voeden om een positieve olievlek te creëren.

Negatieve e-WOM
Behalve Elliott stond ook promovenda Lotte Willemsen (Universiteit van Amsterdam) op de sprekerslijst van het Consumer Electronics Marketing Seminar. Zij presenteerde resultaten uit haar onderzoek naar de gevolgen van negatieve mond-tot-mondreclame op internet, ook wel e-WOM genoemd (electronic Word Of Mouth).

Hieronder vindt u een videoimpressie van het Tweakers-event, waarin Elliott en Willemsen worden ondervraagd door oud-schaatser Ben van der Burg (Repudo, Triple IT, ex WebAds):

NB: Twinkle schreef eerder over een onderzoek waarmee Sanne Stricker haar studie Bedrijfskunde (ook UvA) cum laude afrondde. Kop: ‘Virale schade door Twitter valt mee’.