Twinkle | Digital Commerce

Online bestellen mogelijk in nieuwe The Read Shop-winkel

2017-11-08
180101
  • 1:49

The Read Shop heeft gisteren zijn eerste filiaal met ‘2.0 winkelformule’ geopend. Het is in deze vestiging mogelijk om uitverkochte boeken online te bestellen in de algemene webshop van het bedrijf.

De koppeling van de webshop en de fysieke winkel heeft enige tijd op zich laten wachten. Jos Boot van RDC, eigenaar van franchiseformule The Read Shop, kondigde eind 2012 aan dat vorig jaar zou worden begonnen met online verkoop in de winkel. Tegen Boekblad zei de directeur dat alle productgroepen via cross-channel toepassingen moeten worden ontsloten. ‘Dus niet alleen boeken direct te bestellen in de winkel, maar ook die geinige roze perforator en dat special interest tijdschrift en die hele bijzondere hobbyapplicatie of misschien ook wel die Cubaanse longfiller voor opa. En dat allemaal via één scherm en gelijk afrekenen aan een kassa waar alles geïntegreerd is. Kan je vervolgens kiezen of je het thuis laat bezorgen of af komt halen. Dat is wat de klant wil en dat is wat wij in 2013 gaan bieden.’

Instore Kiosk
Deze week is dan de eerste winkel met de nieuwe cross-channel formule geopend. Op een aparte tafel in de winkel staat de zogenoemde Instore Kiosk, waarop consumenten kunnen zoeken naar een product om online aan te schaffen. ‘Tot nu toe reageren klanten heel positief als we ze op de mogelijkheden wijzen en de Instore Kiosk laten zien’, laat Henk Haklander, eigenaar van de eerste 2.0-winkel optekenen in een persbericht. ‘Het is dan ook erg belangrijk dat wij er goed mee omgaan en onze medewerkers op de juiste manier opleiden. We gaan de toekomst positief tegemoet. Ondanks de krimpende boekenmarkt denken we met de nieuwe uitstraling en het gevarieerde aanbod een beter resultaat te genereren. Internet is onpersoonlijk en wij zijn dat juist niet. The Read Shop maakt internet persoonlijker, omdat de klant precies weet met wie hij zaken doet.’

Kinderziektes
Later dit jaar zullen meer winkels met de nieuwe cross-channel formule volgen. ‘We vinden het belangrijk om door middel van een uitgebreide testgroep eerst de kinderziektes uit deze nieuwe module te halen en verder te optimaliseren. In 2015 wordt de 2.0-module vervolgens aangeboden aan alle The Read Shop-winkels’, zegt Allard van Schoneveld, commercieel directeur van RDC.