Twinkle | Digital Commerce

The Read Shop brengt webshop naar de winkelvloer

2017-05-27
277258
  • [nieuws]
  • 1:33

The Read Shop, een keten van gemakswinkels in Nederland, rolt binnenkort zijn vernieuwde formule uit in Nederland: The Read Shop 2.0. In de winkels wordt het mogelijk online te bestellen. Doelstelling is klanten langer op de vloer te houden.

Jos Boot van RDC, eigenaar van franchiseformule The Read Shop, kondigde eind 2012 aan dat vorig jaar zou worden begonnen met online verkoop in de winkel. Tegen Boekblad zei de directeur dat alle productgroepen via cross-channel toepassingen moeten worden ontsloten. ‘Dus niet alleen boeken direct te bestellen in de winkel, maar ook die geinige roze perforator en dat special interest tijdschrift en die hele bijzondere hobbyapplicatie of misschien ook wel die Cubaanse longfiller voor opa. En dat allemaal via één scherm en gelijk afrekenen aan een kassa waar alles geïntegreerd is. Kan je vervolgens kiezen of je het thuis laat bezorgen of af komt halen. Dat is wat de klant wil en dat is wat wij in 2013 gaan bieden.’

Passend antwoord
De introductie van de nieuwe formule heeft enige vertraging opgelopen, maar is ophanden volgens Profnews. The Read Shop 2.0 moet ondernemers een passend antwoord geven op factoren die de retail momenteel beïnvloeden, waaronder de druk op de bestedingen en de digitalisering. 'Via schermtechnologie ontsluiten we ons assortiment in de breedte en de diepte', stelt Boot. 'De klant komt in de winkel, gaat aan de koffietafel zitten, vertelt wat hij wenst en kan vervolgens online bestellen.'

8 procent groei
Beleving en the long tail zijn de pijlers onder The Read Shop 2.0, aldus Boot. Hij denkt dat winkeliers de omzet in kerngroepen met 8 procent kunnen verhogen dankzij de schermen. Profnews tekent uit zijn mond op: ‘Het is niet de bedoeling dat we de hele zaak volhangen met grote schermen. Dat vinden we minder discreet.'