Amazon komt met een eigen advertentieprogramma dat veel weg heeft van Google Adwords. Adverteerders kunnen via het systeem hun advertenties aan bezoekers van Amazon tonen. Later zouden ook externe websites gekoppeld kunnen worden aan het programma.
Dat melden bronnen van The Wall Street Journal.
Amazon is nu nog grootgebruiker van tekstadvertenties in AdWords, maar wil hier vanaf. Google heeft namelijk door deze advertenties inzicht in het zoek- en klikgedrag van Amazon’s klanten. Ook heeft Amazon geen controle over de prijzen in de advertenties die via Google’s AdWords worden getoond.
250 miljoen actieve gebruikers
De online retailer wil de AdWords-advertenties nu vervangen door ads van zijn eigen systeem. Adverteerders hebben direct toegang tot de 250 miljoen actieve gebruikers op het platform. Ook kijkt Amazon naar de mogelijkheden voor uitbreiding van het programma naar sites buiten Amazon.com.
Amazon vs Google
Amazon en Google bevinden zich continu in elkaars vaarwater. Google heeft bijvoorbeeld zijn bezorgdienst voor (online) bestelde artikelen Google Shopping Express en het winkelnetwerk Google Shopping. Amazon startte op zijn beurt onlangs de verkoop van een eigen smartphone.
Grote witte haai
L2 stelde in een rapport over de dominantie van Amazon dat de grootste online retailer ter wereld zich als een allesverslindende grote witte haai gedraagt. Vorige week werd bijvoorbeeld bekend dat het bedrijf afspraken maakt met grote merkfabrikanten, waardoor die veel beter vindbaar zijn op de site. Het aanbod van third party sellers wordt geweigerd of letterlijk en figuurlijk naar beneden gedrukt.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
‘Amazon heeft plannen voor eigen advertentienetwerk’
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.