Twinkle | Digital Commerce

Alibaba vertienvoudigt mobiele omzet

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:16

Alibaba’s inkomsten uit mobiele aankopen op zijn sites zijn in het afgelopen kwartaal tot 395 miljoen dollar (300 miljoen euro) gestegen. Een vertienvoudiging ten opzichte van dezelfde periode in 2013. De e-commerce gigant bereidt zich momenteel voor op zijn Amerikaanse beursgang.

Via sites van Alibaba werd in de drie maanden tot 30 juni omgerekend 2,5 miljard dollar omzet geboekt, een stijging van 46 procent in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Dat blijkt uit stukken die het bedrijf heeft ingediend bij de Amerikaanse beurswaakhond SEC. De nettowinst was 2 miljard dollar, wat dus 80 procent van de omzet uit deze maanden vertegenwoordigt.

Een derde uit mobiel
Het totale gross merchandise volume (gmv) van Alibaba kwam uit op 81 miljard dollar, waarvan 32,8 procent uit mobiel kwam (27 miljard dollar). Dit hoge aandeel is vooral te danken aan Tmall en Taobao, waarop respectievelijk retailers en consumenten en consumenten onderling handelen. Alibaba hield in het tweede kwartaal onder de streep 395 miljoen dollar aan mobiele omzet over.

Laatste kwartaal voor beursgang
Het genoemde kwartaal zou wel eens het laatste kunnen zijn voor Alibaba de stap naar de Amerikaanse beursvloer maakt. De beurgang kan met een geschatte waarde van 20 miljard dollar de grootste in de Amerikaanse geschiedenis worden. Afgelopen jaar werd door Alibaba een winst van 3,56 miljard dollar geboekt over een omzet van 7,95 miljard dollar. De winstmarge bedraagt daarmee 45 procent.