Twinkle | Digital Commerce

'Internet belemmert jonge winkeliers niet'

2017-11-08
180101
  • 1:30

De winkelleegstand in Nederland is in de eerste helft van dit jaar opnieuw opgelopen, van 6,9 naar 7,3 procent van de winkels. Veel leeggekomen winkelpanden worden gevuld door jonge zelfstandig ondernemers. Zij zien de algehele koopbereidheid als een grotere bellemering dan internet.

Onderzoeksdirecteur Gertjan Slob schrijft dat in een bijdrage op de site van Locatus, dat de Nederlandse winkelleegstand in kaart brengt. Die is opnieuw toegenomen, tot 7,3 procent. De leegstand is met name sterk in randprovincies als Limburg, Zeeland en Groningen, terwijl de leegstand in steden als Utrecht, Amsterdam, Den Bosch en Groningen juist is afgenomen. ‘Blijkbaar zijn er centra die, tegen de huidige trend in, het simpelweg goed doen’, stelt Slob vast.

'Volop nieuwe winkels'
Van de 5.430 panden die op 1 januari van dit jaar in de grootste stadscentra leeg stonden, waren er in augustus 1.404 weer op een of andere manier gevuld. Veel winkelpanden krijgen een andere functie, bijvoorbeeld die van woning, kantoor of Yoga- studio. ‘Ondanks alle aandacht voor winkelsluitingen blijken er nog volop nieuwe winkels te openen’, benadrukt Slob echter.

Internet
Uit de cijfers van Locatus blijkt dat het vooral zelfstandige ondernemers zijn die leeggekomen winkelpanden betrekken. Onderzoeksdirecteur Slob peilde daarom de beweegredenen en visies van de doorgaans jonge startende winkeliers in Utrecht. ’De dreiging van internet was voor geen van de ondernemers een issue’, rapporteert hij. ‘De beperkte koopbereidheid van klanten als gevolg van de crisis werd als veel groter probleem gezien.’

Fysiek uithangbord
Overigens zijn het niet zelden online ondernemers die lege winkels vullen met een fysiek uithangbord voor hun handel. 

Lees ook: