Twinkle | Digital Commerce

Metro Group onderzoekt toekomst van Media Saturn

2017-05-27
180101
  • 1:26

Metro Group heeft de Deutsche Bank ingehuurd om de mogelijkheden voor zijn consumentenelektronica-afdeling te onderzoeken. Volgens bronnen van Bloomberg wil het moederbedrijf Media Saturn Holding (MSH), dat zich steeds meer op online richt, willen verkopen, een afsplitsing willen maken of naar de beurs willen brengen.

Metro Group heeft momenteel 78 procent van de aandelen in MSH in bezit. De overige 22 procent is in handen van oprichter Erich Kellerhals, dat ‘zijn levenswerk in gevaar’ zou zien en daarom de aandelen van Metro Group terug zou willen kopen. Kellerhals heeft op zijn beurt investeringsbedrijf Morgan Stanley aangesteld om een oplossing voor MSH te vinden. Het is volgens bronnen van Bloomberg voor het eerst dat beide partijen een serieuze poging doen om samen een duidelijke toekomst te formuleren voor Media Saturn.

E-commerce toekomst
Media Saturn Holding, dat naast Media Markt en Saturn ook uit pure player Redcoon bestaat, wordt momenteel geleid door Pieter Haas, die de holding een flinke e-commerce duw wil geven. ‘Uit het dal vinden we nu de weg terug naar boven. Ons online concept staat’, zei hij eerder deze maand tegen Die Welt. ‘We hebben ongeveer duizend winkels, die we als basis voor leveringen op de dag van bestelling en voor onze verdere multichannelstrategie kunnen gebruiken.’

Saturn uit Nederland
Onder andere in Nederland verdwijnt Saturn als merk uit de winkelstraat en online. De winkels gaan verder onder de vlag van Media Markt. Saturn.nl gaat uit de lucht. Afgelopen jaar boekte MSH voor het eerst meer dan een miljard euro omzet online. De webomzet nam met 66 procent toe, van 755 miljoen euro in 2012 naar 1,251 miljard in 2013.