Twinkle | Digital Commerce

1,25 miljard euro online omzet voor Media Saturn

2017-11-08
180101
  • 1:18

Media Saturn heeft vorig jaar voor het eerst meer dan een miljard euro webomzet geboekt. De online bestedingen bij Media Markt, Saturn en Redcoon namen samen met bijna een half miljard euro toe, van 755 miljoen euro in 2012 naar 1,251 miljard euro in 2013. Een plus van 66 procent.

Onderstaand diagram, door Jochen Krisch gemaakt voor weblog Excitingcommerce, laat goed zien hoe de online en offline omzet van Media Saturn zich tot elkaar verhouden. Duidelijk wordt opnieuw dat de omzetgroei op concernniveau geheel te danken is aan e-commerce; de online omzet groeide vorig jaar net iets harder dan de offline omzet afnam:

Click & collect
Onduidelijk is hoe de webomzet van Media Saturn is verdeeld over de verschillende formules. Pure player Redcoon, sinds afgelopen jaar geheel in handen van Media Saturn, was in 2012 nog hoofdverantwoordelijk voor de online omzet. Omdat een groot deel van de online orders bij Media Markt en Saturn in winkels wordt afgehaald, hebben de webbestedingen ook een positief effect op de dalende fysieke winkeluitgaven. Die probeert Media Markt te stuwen met een onlangs geïntroduceerde laagste prijsgarantie.

IBood
Media Saturn is onderdeel van het Duitse retailconcern Metro, dat onlangs miljoenen investeerde in het Nederlandse iBood en daarmee minderheidsaandeelhouder werd. In 2011 aasde Media Saturn nog op een volledige overname van de huidige nummer 32 van de Twinkle100, maar de deal ketste door een interne richtingenstrijd af.