Twinkle | Digital Commerce

Crocs sluit 10 e-commerce sites

2017-05-27
434222

Crocs gaat 10 van zijn 21 internationale e-commerce sites sluiten als onderdeel van een reorganisatie. Het online omzetaandeel van de schoeiselfabrikant loopt terug. Crocs gaat zich nu concentreren op zijn meest winstgevende online markten.

Crocs noteerde in het tweede kwartaal een online retailomzet van 31,1 miljoen dollar, 2,9 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. De totale retailomzet van het bedrijf groeide echter harder, met 3,7 procent tot 137,2 miljoen dollar. De wholesale-activiteiten brachten overigens bijna twee keer zoveel geld in het laatje.

Focus
Het online kanaal tekent voor substantiële omzet binnen Crocs' retailactiviteiten, maar het aandeel is tanende. Afgelopen kwartaal kwam het uit op 22,6 procent. Crocs gaat de eigen digitale verkoopactiviteiten nu meer concentreren, liet topman Andrew Rees gisteren aan investeerders weten. ‘We brengen focus aan in onze mondiale eigen e-commerce initiatieven. We houden 11 van de huidige 21 sites open, te weten de sites die zorgen voor het gros van winstgevende online verkoop.’

Weg uit de VS?
Volgens Internet Retailer is het denkbaar dat Crocs zich online terugtrekt van zijn Amerikaanse thuismarkt, waar de omzet in de eerste helft van dit jaar met miljoenen dollars afnam. De Europese e-commerce activiteiten noteerden een plus van 2,2 procent in het afgelopen kwartaal. De webomzet van 8,6 miljoen dollar op ons continent ligt nog wel ruim 6,6 miljoen dollar lager dan die in de VS. Dat zegt echter niks over de winstgevendheid en dat is waar Crocs nu primair naar kijkt. De meeste online groei boekt Crocs momenteel in Azië.

Uit welke sites Crocs precies de stekker wil trekken is nog onduidelijk. Met Crocs.nl houdt de fabrikant momenteel een dedicated webwinkel voor de Nederlandse markt in de lucht.