Twinkle | Digital Commerce

V&D begroet meeste winkelkopers eerst online

2017-11-08
180101
  • 2:05

Meer dan de helft van de mensen die een product kopen bij V&D, bracht eerst een online bezoek aan de warenhuisketen. Dat zei ceo Jacob de Jonge bij de presentatie van V&D’s nieuwe winkelconcept. Het online omzetaandeel moet 'vrij snel' van 8 naar 15 procent.

V&D opende vandaag zijn eerste warenhuis nieuwe stijl in Leiden, door de keten zelf een ‘ideeënhuis’ genoemd. Topman De Jonge vertelde de pers dat V&D zich voortaan sterk gaat richten op ‘wereldburgers’, die hoog opgeleid en open-minded zijn, die graag reizen en relatief veel te besteden hebben. Dat doet V&D door steeds meer A-merken aan zijn aanbod toe te voegen en omnichannel te opereren.

Omzet per meter
De Jonge schetste dat het V&D door de focus op merken is gelukt om zijn omzet per vierkante meter de afgelopen jaren op peil te houden, waar die in de hele non-food markt met ruim een derde is afgenomen. De topman relateerde dat algemene verlies aan de opkomst van de tweede handsmarkt (‘een ongelooflijk fenomeen’) en die van hard discount, waardoor de margedruk opliep.

Vastgoedportfolio
Zonder nadere verklaring zei De Jonge vanochtend dat omnichannel de basis vormt voor het vastgoedportfolio van V&D, dat momenteel beschikt over 63 vestigingen in ons land. ‘Het wordt steeds lastiger je als retailer te onderscheiden op de factor locatie’, zei de topman, die meer gelooft in winkelbeleving en de beschikbaarheid van merken, online en offline. ‘De grote retailketens winnen internationaal marktaandeel van de onafhankelijke spelers in de markt. Dat trekt merken aan en daarin ligt een enorme kans voor V&D.’

Meer merken, minder private label
V&D zag zijn marktaandeel in non-food groeien van 2,8 procent in 2006 tot 4,5 procent in 2013. In die periode is het aandeel van merken binnen V&D gegroeid van 20 procent naar bijna 50 procent.; private labels, tot voor kort veruit de grootste omzetmakers, tekenen nu nog voor ongeveer de helft van de inkomsten.

Groei uit pure online kopers
V&D merkt dat klanten via verschillende kanalen afkomen op het brede merkaanbod van de keten. Volgens De Jonge wordt al meer dan 50 procent van alle winkelaankopen voorafgegaan door een online bezoek aan Vd.nl. Ropo (research online purchase offline), noemt V&D dat. De topman verwacht echter dat de grootste groei van V&D te boeken valt onder pure webkopers.

Het online omzetaandeel van 8 procent moet volgens de CEO ‘vrij snel’ kunnen uitkomen op 15 procent. Hij verwacht dat in 2020 al 30 tot 40 procent van de fashion-omzet online zal worden geboekt.