Twinkle | Digital Commerce

Capgemini: helft jongeren wil auto best online aanschaffen

2017-11-08
180101
  • 1:55

De helft van de generatie Y, jongeren van 18 to 34 jaar, zegt een auto best online te willen kopen. Het gemiddelde over alle volwassenen bedraagt 44 procent, blijkt uit onderzoek van Capgemini onder ruim tienduizend inwoners van tien grote landen.

Capgemini constateert in een nieuw rapport over de automotive branche dat bijna alle autokopers voor hun aanschaf te rade gaan op internet. Het gemiddelde kwam uit op niet minder dan 97 procent. Online kijken mensen vooral naar de tevredenheid van andere kopers, over een bepaald merk of type en over dealers en toeleveranciers; reputatie is van doorslaggevend belang volgens Capgemini.

Social media
Het adviesbureau stelt dat sociale media mondiaal ook een factor van belang zijn geworden; zo verwacht liefst 85 procent met dealers contact te kunnen onderhouden via deze kanalen. Bijna driekwart van de kopers (73 procent) laat commentaar op social media meewegen in zijn aankoopbesluit.

Aankoopkanaal
Behalve als informatie- en contactkanaal kan internet wat steeds meer consumenten betreft dus ook dienst doen als aankoopkanaal voor een automobiel. In Aziatische landen noemt meer dan de helft van de respondenten het 'likely' of 'very likely' dat een volgende wagen op internet wordt besteld:

Digitale kansen
Het digitale gedrag van klanten vormt niet alleen uitdagingen voor bestaande spelers in de autobranche, maar ook kansen. Capgemini: ‘Om competitief te blijven zouden dealers en leveranciers volgens de onderzoekers strategieën moeten aannemen waarmee ze voor een positieve klantervaring kunnen zorgen en een nieuwe combinatie van online autofunctionaliteiten en diensten kunnen aanbieden.’

BMW, Daimler en General Motors
De autobranche staat te boek als traditioneel, maar het laatste jaar was er een aantal nieuwe initiatieven van gevestigde partijen waar te nemen. In de zomer kondigde BMW-directeur Roland Krüger aan te willen beginnen met e-commerce. Dealers keerden zich onmiddellijk tegen de directe online verkoop van BMW, waarna de fabrikant alleen de elektrische i3 online te koop zette. Kort daarna kondigde Mercedes-fabrikant Daimler, ook uit Duitsland, een online verkoopstrategie aan. Het Amerikaanse General Motors, eigenaar van merken als Chevrolet, Buick en Cadillac, presenteerde in oktober het concept Shop-Click-Drive, waarbij het gemak van online shoppen wordt gekoppeld aan de service van een lokale dealer.



Rapport
Het rapport ‘Cars Online 2014: Generation Connected’ is in zijn geheel te vinden op de site van Capgemini (pdf).