Twinkle | Digital Commerce

ABN Amro: ‘Groei online retailbestedingen zwakt af’

2017-11-08
180101
  • 1:05

De groei van de online retailuitgaven in Nederland zal de komende jaren behoorlijk afzwakken, aldus ABN Amro in een sectorrapport. De bank gaat uit van 7 tot 9 procent bestedingsgroei, veel minder dan de groei van de online productbestedingen in 2013.

Afgelopen jaar groeiden de online productuitgaven van Nederlandse consumenten nog met 12 procent, blijkt uit de laatste Thuiswinkel Markt Monitor. ABN Amro gebruikt dezelfde bron; de bank brengt de ontwikkeling van de online productverkopen in de afgelopen jaren als volgt in beeld:

Enkelcijferige groeipercentages
De komende jaren zal de groei, die afgelopen jaar weer toenam, afzwakken volgens ABN Amro: ‘De online bestedingen nemen nu naar schatting 6,9 procent in van de totale bestedingen in de retail, maar het groeitempo zwakt af.’ Enkelcijferige groeipercentages worden de norm volgens de bank, met plusjes van 7 tot 9 procent in de komende jaren.

Voorzichtig

De prognose van ABN Amro is voorzichtig, zeker als ze wordt vergeleken met die van experts en consumenten in het kader van Shopping2020. Zij verwachten dat over 6 jaar 36 procent respectievelijk 52 procent van de consumentenuitgaven (producten en diensten) online zullen worden gedaan.