Twinkle | Digital Commerce

Experts: consument besteedt 36 procent online in 2020

2017-11-08
180101
  • 2:36

De online consumentenbestedingen in Nederland nemen tot 2020 met 145 procent toe, terwijl de offline bestedingen met 15 procent afnemen. Het aandeel van online groeit daarmee van 17 procent in het afgelopen jaar tot 36 procent in 2020.

Dat zijn enkele hoofdconslusies uit het GfK Expertonderzoek. Het is verricht in opdracht van Shopping2020, het Nederlandse onderzoeksprogramma over de toekomst van (online) winkelen. De uitkomsten zijn gebaseerd op de voorspellingen van 444 verschillende experts.

Hand van de knip
Volgens de deskundigen gaat de hand van de knip: vanaf volgend jaar zullen Nederlandse consumenten weer meer gaan uitgeven aan producten en diensten. In 2017 komen de uitgaven uit op 70,1 miljard euro, 6 procent meer dan in 2012. In 2020 bedragen de bestedingen volgens de experts 73,6 miljard euro, 12 procent meer dan afgelopen jaar.

Online versus offline
In onderstaande figuur is goed te zien dat het aandeel van online (waaronder ook weborders in winkels vallen) flink zal groeien ten koste van het offline aandeel. Sterker: de offline uitgaven profiteren niet van de aantrekkende groei en nemen met het jaar af:

Accelerator
De consumptieve bestedingsgroei komt dus volledig voor rekening van de online kanalen. Online is volgens de onderzoekers dan ook ‘onmiskenbaar de grote accelerator'.

Kanalen
De afname van de offline bestedingen houdt niet in dat fysieke winkeliers geen kopers meer over de vloer krijgen: online aankopen doen in store zal naar verwachting steeds belangrijker worden de komende jaren. Volgens de experts zullen ook de verkopen via sociale media toenemen, terwijl het belang van veiling- en kortingssites min of meer stabiel blijft. Webwinkels blijven dominant als online aankoopkanaal, waarbij online warenhuizen marktaandeel zullen winnen ten koste van retail- en merksites.

Devices
In 2020 zal één op de drie online aankopen (33 procent) worden gedaan op een tablet, verwachten de kenners, en één op de vijf (21 procent) op een smartphone. Daarmee wordt de tablet het dominante device voor e-commerce. Opvallend is dat de smartphone net zo belangrijk wordt als desktops (21 procent) en belangrijker dan laptops (17 procent). ‘Grote aankopen worden met name via de tablet gedaan, kleine aankopen via de smartphone. De smartphone wordt in 2020 beschouwd als een device dat het epicentrum is van alle consumptieve bestedingen’, stellen de onderzoekers vast. Ze verwachten dat nieuwe devices als digitale brillen en smartwatches samen voor 8 procent van de online verkopen zullen zorgen.

Branches
Hoewel het online aandeel in alle gedefinieerde markten aanzienlijk toeneemt, wordt de grootste digitale groei verwacht in de reis-, de ticket- en de telecombranche. Ook de online bestedingen aan producten voor huis en tuin zullen fors groeien, omdat de huizenmarkt volgens de experts zal aantrekken. De toekomst van boeken is somber. ‘Vaak onbetaalde digitale beschikbaarheid zorgt ervoor dat deze markt ook in 2020 onverminderd onder druk staat.’

Het GfK Expertonderzoek wordt aanstaande donderdag uitgebreid belicht op het congres Shopping Today in Almere. Er zijn nog enkele plaatsen beschikbaar.
  
NB: de genoemde consumptieve bestedingen zijn gebaseerd op bij GfK beschikbare marktinformatie en definities van het bureau. Daarmee wijken de cijfers licht af van die in de Thuiswinkel Markt Monitor; GfK becijfert de totale online consumentenbestedingen van afgelopen jaar op 11,0 miljard euro, waar de Thuiswinkel Markt Monitor uitkwam op 9,8 miljard euro.