Twinkle | Digital Commerce

'Mobiele opmars doet retail op grondvesten schudden'

2017-05-27
930490
  • 1:17

Mobiele apparaten zullen een rol spelen bij een overgrote meerderheid van de aankoopbeslissingen van consumenten, als ze dat al niet doen. Ze gaan de retail domineren, verwachten toonaangevende Amerikaanse retailers.

Dat blijkt uit een enquête van Retail Systems Research (RSR), gesponsord door SAP. Bijna de helft van de respondenten (47 procent) denkt dat nu al een meerderheid van de consumentenaankopen op enigerlei wijze wordt beïnvloed door het mobiele kanaal.

Gevraagd naar de situatie over drie jaar, zegt 75 procent van de ondervraagden dat mobiel een rol speelt bij zeker de helft van de aankopen. Liefst 44 procent van de respondenten, werkzaam bij grote retailers uit voornamelijk de VS, ziet tegen die tijd voor zeker drie op de vier aanschaffen een rol voor mobiel weggelegd:

Grondvesten
De digitale en mobiele wegen die consumenten tegenwoordig bewandelen ‘have shaken retail to its foundations’, aldus Retail Systems Research. De tijd dat alle acties van consumenten om tot een aankoop in een fysieke winkel te komen ook in die winkel plaatsvonden, zoals onderzoeken, selecteren, betalen en de fulfilment, is voorbij. Sterker: de klant kan in zijn customer journey tegenwoordig helemaal zonder fysieke winkels toe. ‘De tijden zijn werkelijk veranderd en retailers absorberen momenteel wat die verandering betekent voor hun business’, aldus de consultants van RSR.

Het rapport van RSR, ‘Mobile in Retail: Reality Sets In’, is na registratie te downloaden op de site van het bureau.

Lees ook:

‘Nederland buigt mobiele achterstand om in voorsprong’

(6 februari 2014)