Deutsche Post DHL ziet goede mogelijkheden om wereldmarktleider te worden op het gebied van e-commerce logistiek. Het bedrijf wil harder groeien dan zijn bestaande markten en nieuwe markten betreden. Zo moet een geavanceerd mondiaal pakjesnetwerk ontstaan.
Deutsche Post DHL heeft een nieuwe strategie uitgestippeld en gepresenteerd (pdf) onder de naam ‘Focus. Connect. Grow.’ E-commerce is een belangrijke groeipijler tot 2020. Deutsche Post zegt tegen die tijd de nummer één op het gebied van grensoverschrijdende e-commerce logistiek te willen zijn, waarbij het zich aanvankelijk richt op de op de belangrijkste handelsroutes ter wereld.
Knowhow exporteren
In een lijst met geselecteerde markten wil het Duitse bedrijf minimaal een lokale top 3 positie verwerven. ‘De in Duitsland opgebouwde marktleidende knowhow in de pakketsector zal daarbij stap voor stap naar andere markten geëxporteerd worden’, aldus Deutsche Post DHL in een persverklaring, ‘zowel naar landen binnen Europa als naar Azië en het Amerikaanse continent’.
Focus op Nederland
Deutsche Post DHL, onder Nederlandse webwinkeliers vooral bekend van SelektVracht, zal aanvankelijk zijn marktaandeel proberen te vergroten in de Benelux, Polen, Tsjechië en India. Ons land behoort dus tot het focusgebied van het bedrijf:
Geen avonturen
Topman Frank Appel heeft in een toelichting op de plannen laten weten dat Deutsche Post DHL bedrijf vooral organisch moet groeien, zonder ‘financiële of strategische avonturen’.
Misschien kunnen ze eens beginnen met het beantwoorden van offerteaanvragen!
Op de twee aanvragen die ik ooit bij ze heb gedaan heb ik nooit iets gehoord. Tja, succes met de groei dan DHL! Ik ben elders klant geworden (DPD en bpost)