Google start met consumer ratings annotations in de Verenigde Staten, Canada en Groot-Brittannië. Een aantal bedrijven in die landen krijgt voortaan klantbeoordelingen in zijn advertenties vermeld die voor meer clicks moeten gaan zorgen.
Google kondigde zijn nieuwe programma gisteren aan in een blogbericht. De consumer ratings annotations geven ‘één of meerdere sterke punten van een bedrijf’ weer onder de oorspronkelijke advertentietekst, met het cijfer dat consumenten voor elk punt hebben gegeven. Zo worden bedrijven beoordeeld op customer service, het afhandelen van claims, de kortingen die ze aan klanten geven en de bezorgactiviteiten. Adverteerders kunnen volgens Search Engine Land niet zelf bepalen welke punten in de advertentietekst worden getoond.
Google Consumer Surveys
De consumentencijfers worden door Google zelf verzameld dankzij het in 2012 opgerichte Google Consumer Surveys-platform. Op dit onderzoeksplatform worden duizenden consumenten gevraagd naar hun mening over verschillende bedrijven. Google zegt dat voor elk punt in de consumer ratings annotations gemiddeld meer dan duizend consumenten hun waardering hebben gegeven. Het zoekmachinebedrijf wil de data dankzij zijn survey-platform blijven verversen.
Gratis dienst
In genoemde landen wordt momenteel met een paar honderd door Google geselecteerde, bestaande advertenties gewerkt met consumer ratings annotations. In een eerdere proef van Google bleken de ratings voor 10 procent meer clicks te zorgen. Adverteerders zijn in principe direct gratis aangemeld voor de extra service en ze kunnen via een opt-out laten weten niet mee te willen werken aan de annotations. Adverteerders uit andere landen kunnen via een formulier hun interesse doorgeven.
Foto: We like it !, Shutterstock.
Ik ben benieuwd wanneer het in Nederland wordt gelanceerd, lijkt mij een goede bijdrage aan de CTR in de resultaten.
Interesante ontwikkeling. Ben benieuwd of dit inderdaad een grote speler gaat worden of dat klantenreviews van sites als Trustpilot, Kieskeurig, Beslist, etc nog het meest gebruikt worden. Het hangt er vooral vanaf hoe makkelijk het voor de consument is om dit platform te vinden om zijn (on)tevredenheid te uiten.
Zoals ik het zie lijkt dit te komen in plaats van de sterren in Google Adwords? Zou jammer zijn als Google hiervoor slechts enkel één bron neemt en andere partijen buien spel zet...