Twinkle | Digital Commerce

Uw leverancier: vriend of vijand?

2017-11-08
500281
  • 2:04

U heeft besloten om een webshop te starten in een bepaald segment. De lay-out staat al bijna klaar en de marketingstrategie zit in uw hoofd, maar u mist nog één ding: producten. Waar u als beginnende webshop meestal niet direct zelf aan het produceren slaat, zult u op zoek moeten naar een leverancier.

Gaat het om merkloze spullen, dan is de grootste uitdaging het vinden van een betrouwbare leverancier die de juiste spullen levert tegen de prijs die u ervoor wilt betalen. Begint u met de verkoop van merkspullen? Dan is er een oerwoud aan uitdagingen. Dat begint met het überhaupt mogen verkopen van een bepaald merk.

Vooral in de wereld van mode zijn de grote merken kieskeurig. Ze moeten geloven in uw verhaal, maar soms nog belangrijker: u moet andere merken in uw merkenpakket hebben. Bij merk A willen ze met u starten als u merk B verkoopt en bij merk B stellen ze de aanwezigheid van merk A in uw webshop als voorwaarde om te leveren. Een kip-en-ei verhaal dat voor een startende webshop voor veel frustratie kan zorgen en er soms voor zorgt dat de hele webshop nooit van de grond komt.

Raamstickers en toonbankdisplays
Eenmaal gestart blijkt in sommige gevallen dat de liefde nog steeds niet van twee kanten komt. Veel merken zijn zelfs anno 2014 nog niet echt ingesteld op webshops als wholesale-klant. U krijgt raamstickers en toonbankdisplays opgestuurd, u mag soms de merknaam niet gebruiken in AdWords-advertenties en het komt regelmatig voor dat u slechtere betalingscondities heeft dan uw ‘stenen’ concurrent. Waar de meeste merken prachtige shop locators op hun eigen site hebben om de fysieke winkels aan klanten te helpen, durven maar weinig merken het aan om links op te nemen naar de webshops die het merk verkopen. Terwijl het gezamenlijke doel toch echt hetzelfde is: (zo veel mogelijk) verkopen en uiteindelijk zorgen voor gelukkige klanten.

Digitale voorsprong
Mijn voorspelling: merken die hun online retailers zien als partners en niet als potentieel gevaar zullen uiteindelijk een grote digitale voorsprong hebben, dat zich zal vertalen in marktaandeel. Zorg er als leverancier dus voor dat ook uw klant met een webshop snapt waar uw merk voor staat. Ga samen voor joint promotions, deel data over welke producten bij welke doelgroep aanslaan, kondig uw b2c-marketingactiviteiten van tevoren aan en deel uw persberichten met e-tailers. Word de vriend van uw e-commerce klant en de groeiende omzet volgt vanzelf.