Procter & Gamble heeft zich de woede van Target op de hals gehaald, door samen te werken met Amazon. Target gaf P&G-producten daarom een slechtere plek in de schappen, schrijft The Wall Street Journal. Partner in crime Amazon kent dit soort praktijken van Target.
Amazon nam afgelopen najaar zijn intrek in magazijnen van Procter & Gamble. Met het zogeheten 'Vendor Flex' programma maakte de grootste online retailer ter wereld letterlijk zijn entree bij de grootste levensmiddelenfabrikant ter wereld.
Amazon-personeel
In een afgeschermd gedeelte van Procter-magazijnen in de VS, Duitsland en Japan, staan pallets met producten die P&G op Amazon verkoopt. Amazon-personeel verzorgt de picking & packing van de boodschappen op vreemde bodem. Omdat feitelijk een logistieke schakel wordt overgeslagen kan de online retailer goedkoper en sneller leveren aan zijn klanten, bij bulkgoederen respectievelijk bederfelijke waar van groot belang. Voor Procter & Gamble biedt de samenwerking een manier om de online verkoop van zijn producten aan te jagen.
Pesterijtjes
Uit onvrede met de innige samenwerking met concurrent Amazon, besloot Target Procter & Gamble te pesten. Verschillende anonieme bronnen vertellen The Wall Street Journal dat producten slechter werden gepositioneerd, dat verschillende P&G-merken hun status van ‘category captain’ verloren en dat Target bewust de boer op ging om concurerende promoties met andere fabrikanten te ontwikkelen. Inmiddels zouden de pesterijtjes zijn afgenomen.
Showrooming
Target bande in het voorjaar van 2012 Amazon-producten uit zijn schappen in de strijd tegen showrooming. Het retailbedrijf vroeg leveranciers om met in-store only producten te komen, maar het kwam een jaar geleden uiteindelijk met eigen oplossingen: Target stelde zijn prijzen structureel gelijk aan die van concurrenten en het lanceerde eigen online only labels.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Target pest Procter & Gamble na Amazon-deal
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.