Mijnwebwinkel komt als beste uit een online concurrentieanalyse van WUA. Het bureau vroeg een groep respondenten op zoek te gaan naar een aanbieder van webwinkelsoftware in Nederland. SEOshop en Myshop.com volgen Mijnwebwinkel op gepaste afstand.
De genoemde top 3 van softwareaanbieders kon gezamenlijk op de ‘totaalvoorkeur’ van 48 procent van de respondenten rekenen, blijkt uit onderstaande figuur (rechterkolom); 27 procent van de zoekers zou in zee gaan met Mijnwebwinkel, 13 procent met SEOshop en 8 procent met Myshop.com.
Omdat Myshop.com een betere totaalscore haalde, prijkt deze aanbieder hoger op de lijst dan BiedMeer en 123Webshop, hoewel er wel meer klanten bij die aanbieders uitkwamen (totaalvoorkeur).
Vindbaarheid
WUA nam voor zijn concurrentieanalyse onder andere de vindbaarheid, de look and feel en de conversie van webshopaanbieders onder de loep. Volgens WUA laat Mijnwebwinkel de concurrentie op het gebied van de vindbaarheid al ‘vrijwel kansloos’. Tijdens de vrije zoektocht kwam 76 procent van de respondenten bij deze aanbieder terecht, terwijl 56 procent terechtkwam bij SEOshop en slechts 31 procent op Myshop.com. Deze aanbieders scoorden, eenmaal gevinden, wel het best op respectievelijk uitstraling en aanbod.
‘AdWords maakt het verschil’
WUA constateert dat de voorsprong van Mijnwebwinkel.nl op het gebied van vindbaarheid vooral te danken is aan advertenties in Google. ‘Ook qua verkeer via de organische zoekresultaten staat de website op de eerste plaats, maar de zichtbaarheid via Google AdWords maakt het echte verschil.’
In onderstaand diagram is te zien hoeveel respondenten Mijnwebwinkel.nl bezochten via gesponsorde links op Google. 'SEOshop en vooral Myshop.com laten het op dit gebied afweten’, aldus WUA.
Het uitgebreide rapport van WUA kunt opvragen op de site van het bureau.
Hoe komt het dat sites als WebwinkelSucces.nl in deze top staan? Dit is een informatieve blog en geen webwinkel aanbieder? Dan terwijl relatief grote spelers onder de starters als Luondo missen?
@WebwinkelKeur
De respondenten zijn vrij op zoek gegaan naar een webwinkel. WebwinkelSucces wordt door 8% van de respondenten gevonden in de vrije online oriëntatie. Het doel van het onderzoek is om de volledige online oriëntatie in kaart te brengen vanaf de behoefte. Ook websites als Webwinkelsucces kunnen hierin een rol spelen. Luondo is door de respondenten niet voldoende gevonden om mee genomen te worden in het onderzoek.
Dat werd ons niet helemaal duidelijk. Het komt dus grotendeels neer op hoe scoren de aanbieders op termen "webwinkel beginnen" en "webwinkel starten". Dan kom je bij het bovenstaande rijtje terecht. Dat maakt het resultaat inderdaad een stuk duidelijker. De vraag is echter hoe niet vermelde aanbieders toch aan een groot marktaandeel komen, die klanten komen toch ergens vandaan.
Misschien een leuke weetje (heeft weinig met het artikel te maken). Mijnwebwinkel heeft zeer recent domeinnaam Webwinkel.nl overgenomen voor ruim 60.000 EURO.
@Tunis: Webwinkel.nl komt inderdaad uit bij Mijnwebwinkel.nl, vast ook niet slecht voor de vindbaarheid ;-) Volgens SIDN heeft de laatste wijziging van het domein in oktober plaatsgehad.
Websites die niet gevonden zijn door de respondenten kunnen uiteraard niet worden meegenomen in het onderzoek. De websites uit dit lijstje zijn door (een deel van) de respondenten bekeken en beoordeeld op uitstraling, productaanbod en merk (vertrouwen). We zijn natuurlijk blij dat Mijnwebwinkel daar zo sterk uitkomt.
Overigens is die 60.000 een speculatie :) En levert webwinkel.nl ons geen extra zoekverkeer op, want de site linkt via een 301 door naar onze homepage en komt dus niet voor in Google.
Wie zijn hiervoor ondervraagd dan, lijkt me wel relevant. Gaat immers ook om bekendheid.
Zeker goed voor de vindbaarheid. Op webwinkel gerelateerde termen worden ze waarschijnlijk nog beter gevonden. Een goede investering lijkt me:). Zowel de verkoper als koper zijn winnaars.
Ik vind dit een heel verwarrend artikel.
"Mijnwebwinkel komt als beste uit een online concurrentieanalyse van WUA."
Ik krijg dan de indruk dat mijnwebwinkel als beste presteert. Maar nee, het gaat in dit artikel puur om wie het beste vindbaar is in Google. D u s w i e d e m e e s t e S E O t r u c j e s u i t h a a l t e n / o f h e t m e e s t e b e t a a l t a a n a d s e n s e . Voorkeur van de starter in dit artikel is gebaseerd op vindbaarheid en de online presentatie van het pakket. Terwijl het gebaseerd zou moeten zijn op de p r e s t a t i e van het pakket. En op het huidige marktaandeel van het pakket. En op de gebruikservaringen van anderen.
Ik zou graag willen weten wie de opdrachtgever was cq wie het onderzoek betaalde.
Al weer wat maanden later dat ik dit onderzoek voorbij zie komen en had graag een antwoord gelezen op de vraag van Martin Bongers.
Een reactie op de stelling van Martine Bakx is ook gewenst. Aan Martine; De opdracht was om te zoeken naar een aanbieder van webwinkelsoftware en daarom zijn deze resultaten niet te gebruiken voor uw keuze in vindbaarheid en prestatie. Uw webwinkel zou in deze zoekopdrachten ook niet gevonden mogen worden.
Wat wel aansluit op de stelling van Martine Bakx is dat dit onderzoek niet duidelijk het verschil tussen betalen en zoekopdrachten aangeeft.
Mijn indruk van deze resultaten is dat mijnwebwinkel meer betaald en bij Google daardoor ook altijd een betere positie krijgt dan een klant die minder betaald, terwijl ik uit de naam seoshop had verwacht dat dat deze op basis van zoekwoorden boven mijnwebwinkel uit zou komen.
Mijn conclussie is dat "seo" in de naam seoshop een beetje misleidend is omdat een webwinkel van seoshop nimmer boven een beter betalende klant van de zoekmachine uitkomt. NIet zo zeer de fout van seoshop maar meer van bijvoorbeeld de zoekmachine google?