Twinkle | Digital Commerce

Media Markt start met dynamic pricing

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:34

Media Markt start in de stenen winkels en in de webshop met het gelijkstellen van zijn prijzen aan die van concurrerende elektronicaretailers. ‘We zetten hiermee in op een verschuiving van een reactief prijsbeleid naar een proactief prijsbeleid’, zegt een woordvoerder van moederbedrijf Media Saturn tegen Twinkle.

Dynamic pricing is in de Verenigde Staten allang geen nieuw begrip meer. Daar concurreren winkels als Target en Best Buy al met partijen als Amazon. Media Markt start nu in Nederland met het concept om zijn klanten prijstransparantie te bieden en om zijn lage prijsgarantie opnieuw waar te kunnen maken. ‘Tegenwoordig zoeken meer consumenten bij verschillende partijen naar de laagste prijs voor een product’, legt de woordvoerder uit. ‘Omdat er steeds meer aanbieders zijn, werd het voor ons ook moeilijker om steeds maar weer onze lage prijzen te kunnen waarmaken. Het is gewoon niet gemakkelijk bij te benen.'

Offline en online concurrenten
‘Daarom zetten we nu in op dynamic pricing, waarbij we één keer per dag de prijzen van producten vergelijken met die van 25 concurrenten’, zegt de woordvoerder. ‘Deze concurrenten kunnen zowel offline als online zijn, zoals Bol.com, om maar een online partij te noemen. We willen de aanbiedingen nu “dagvers” maken, maar ik sluit niet uit dat we op termijn zelfs realtime de prijzen kunnen gaan aanpassen. Zo hoeft de klant nooit meer zelf op zoek te gaan naar de laagste prijs.’

Alleen Nederland
De Nederlandse webshop en winkels zijn de eersten van de keten die voorzien worden van dynamische prijzen. In de fysieke vestigingen komen schermen waarop de dagprijs voor elk product te vinden is. ‘Nederland is het eerste land waar we dit gaan uitvoeren’, aldus de woordvoerder. ‘We hebben nog geen concrete plannen om ook in andere landen met dynamic pricing te starten. Eerst maar eens kijken hoe onze klanten hierop zullen reageren.’