Xander de Rijk, managing director van Telecombinatie, vroeg zich in de column van vorige maand af hoe Kijkshop een omnichannelstrategie voor zich ziet in combinatie met de honderdenvijf winkels van het bedrijf. Het antwoord komt van commercieel directeur Bart van Ham.
'Kijkshop is beroemd in Nederland vanwege zijn unieke, herkenbare en consequente winkelformule. Gezien het inmiddels veertig jaar durende succes en de aanwezigheid van maar liefst honderdenvijf winkels mogen we die formule zonder bescheidenheid robuust noemen. Met een beetje fantasie kun je makkelijk de parallel vinden tussen het tonen van artikelen in een vitrinekast en het etaleren van artikelen in een webshop. Kijkshop.nl is dan ook een logisch verlengstuk geworden van onze winkelformule.
Ons omnichannelstatement kenmerkt zich door een breed aanbod en gemak voor de klant:
> Het ontsluiten van het volledige winkelassortiment + internet only-aanbod op Kijkshop.nl.
> Gemak staat voorop. In iedere denkbare configuratie kan onze klant zijn aankoop doen en verkrijgen:
* click & collect
* next day delivery
* realtime stockinfo
* in een van onze winkels oriënteren en het artikel laten bezorgen
* in een van onze winkels het artikel aanschaffen en meteen meenemen
* In onze XL pilot store in Tilburg-centrum zelf een keuze maken uit het totale winkel- en internetassortiment en de aankopen laten bezorgen of afhalen op een zelfgekozen moment
In de pilot store in Tilburg experimenteren we met een voor Kijkshop atypische winkel, waar het volledige assortiment met interactieve screens aan de klant wordt gepresenteerd. We doen daar uitgebreid ervaring op met een klantvriendelijk zoek- en bestelsysteem en verzamelen zo belangrijke kennis over wat onze klanten belangrijke informatie vinden. Deze inzichten worden ingezet bij de optimalisatie van Kijkshop.nl. Relevante onderdelen uit de pilot store zullen ook worden ingezet in reguliere winkels. Verder is Kijkshop.nl sinds kort ook mobiel toegankelijk via tablet en smartphone, waarmee de ultieme verbinding tussen on- en offline shopping is gelegd en de klant maximale flexibiliteit en mobiliteit heeft.
Na veertig jaar maakt de klant nog steeds zelf zijn keuze bij Kijkshop. Alleen waar en wanneer hij zijn aankoop doet en hoe hij deze vervolgens wil ontvangen is gemoderniseerd en geoptimaliseerd. Het is mooi om te zien dat Kijkshop, mede door het behoud van de oorspronkelijke winkelformule, door alle ontwikkelingen heen zijn kerncompetenties al veertig jaar weet te waarborgen: gemak en keuze tegen de beste prijsstelling door cost leadership!’
Bart van Ham is commercieel directeur bij Kijkshop. Zijn vraag aan Edgar Hofstee, managing director van Typhone.nl: ‘Waar zien jullie als online pure player kansen om jullie businessmodel uit te bouwen?’ Zijn reactie kunt u lezen in Twinkle 3-2014.
Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 2-2014.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Kernwaarden behouden
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.