Twinkle | Digital Commerce

‘Consument betaalt prijs voor nieuwe creditcardregels’

2017-11-11
257169
  • 1:03

Consumenten worden de dupe van voorgenomen Europese regels over creditcard-betalingen, waarschuwt MasterCard. Retailers zullen de verlaagde interchange fees lang niet altijd doorberekenen aan kaarthouders. Die zullen per saldo duurder uit zijn.

De Europese Commissie wil de interchange fees, de bijdrage van retailers voor het elektronische betalingsverkeer, verlagen en Europees gelijktrekken. De theorie is dat de consument hierdoor indirect goedkoper uit is, maar de praktijk heeft inmiddels anders uitgewezen.

In Spanje, rapporteert Internetkassa.nu, zijn de interchange fees al omlaag zijn gegaan. Er is ‘geen bewijs’ dat retailers hun kostenbesparing daar doorgeven via lagere prijzen. Ondertussen zijn de creditcardkosten voor kaarthouders wel gestegen.

Bezorgdheid
MasterCard, dat bang is voor afnemende populariteit van creditcardbetalingen, liet in 13 Europese landen onderzoek uitvoeren door Ipsos. Het bureau vroeg consumenten naar hun mening over de verlaging van de fees voor retailers. ‘De resultaten laten zien dat consumenten in Nederland en in Europa de bezorgdheid delen en geloven dat het voorstel niet in hun voordeel zal werken', constateert David Dechamps, general manager voor MasterCard in de Benelux.

Twee op de drie Nederlanders denken dat ze slechter af zouden zijn als de interchange fees inderdaad zullen worden verlaagd.