Twinkle | Digital Commerce

Klantbeoordelingen in uw voordeel laten werken: 10 tips

2017-05-28
180101

Testimonials of productreviews van klanten kunnen de conversie in uw webshop doen verhogen. Volgens Megan O'Brien van Bigcommerce geeft meer dan 70 procent van de consumenten aan dat zij eerst naar klantbeoordelingen kijken voordat zij een product aanschaffen. 63 procent zegt zelfs dat zij eerder zullen kopen op een website waar product ratings te vinden zijn dan op sites waar dit niet het geval is. In dit artikel vindt u tien tips over hoe u klantbeoordelingen in het voordeel van uw webshop kunt laten werken.

1. Plaats de reviews op diverse plekken
Overweeg eens om een aantal reviews op de homepage van de webshop te plaatsen. Als u beoordelingen heeft die gaan over een specifiek product, dan plaatst u deze op de bijbehorende productpagina. Daarnaast kunt u een aparte pagina aanmaken waarop verschillende testimonials verzameld zijn. Een link naar deze pagina komt in de hoofdnavigatie te staan. Primal Pit Paste plaatste onderstaande beoordeling op een dergelijke pagina.

2. Ben aanwezig waar uw klanten zijn
Om eerlijke feedback van consumenten te krijgen kunt u het beste sociaal en gemakkelijk toegankelijk voor (potentiële) klanten zijn. Maak uw accounts op Facebook, Twitter en Instagram bijvoorbeeld gemakkelijk vindbaar vanuit uw webshop, zodat klanten ook op social media hun mening kunnen geven over uw winkel of vragen kunnen stellen over uw service. Voor beoordelingen van de fysieke winkels kunt u een account aanmaken op Yelp of zoeken op Voradius.

3. Stuur klanten een follow up
Verstuur klanten een e-mail waarin u hen vraagt om een review te schrijven over het product dat zij zojuist of onlangs hebben gekocht. Webwinkels ontvangen eerder reviews als de aankoop nog on top of mind bij de klant is. Maak het schrijven van een beoordeling vanuit de e-mail zo gemakkelijk mogelijk.

4. Stel de juiste vragen
Bedenk voordat u consumenten gaat vragen naar een review wat u hen precies wilt vragen. Wat voor een antwoord wenst u als retailer te ontvangen? Waar is uw doelgroep in geïnteresseerd? Welke zorgen hebben klanten tijdens het bestellen van een product? Dankzij de door u opgestelde relevante vragen krijgt u ook relevante feedback van consumenten.

5. Contacteer schrijvers van positieve reviews
Als u een zeer positief review ontvangt, bedank de schrijver dan. De shop Man Crates schrijft bijvoorbeeld follow ups aan klanten op Facebook en deelt de beoordeling vervolgens met andere fans. U kunt de schrijver van een positief review altijd vragen of u de feedback mag delen op uw website of andere social mediakanalen.

6. Maak contact met schrijvers van negatieve reviews
Negatieve reviews zullen niet verdwijnen als u deze negeert. Het is raadzaam om de schrijver van een negatief review te contacteren en te leren van zijn feedback. Zie het positief in: dankzij negatieve beoordelingen kunt u uw webshop verder blijven verbeteren!

7. Organiseer een wedstrijd
Door een wedstrijd op een social mediakanaal als Facebook te organiseren, kunt u uw klanten meer betrekken bij uw business. Vraag fans bijvoorbeeld om creatief te zijn met foto’s of tekst. De fotowebshop Lensbaby vroeg zijn klanten om te laten zien welke mogelijkheden zijn lenzen bieden voor fotografie.

8. Beloon schrijvers van reviews
U kunt de schrijvers van beoordelingen op uw site of social media-accounts belonen door hen een coupon voor 10 procent korting in uw shop te sturen. Het leukste is om deze zonder vooraankondiging te versturen. Zo is het verrassingseffect bij klanten groter, wat zorgt voor een extra ‘wow’-factor in hun customer experience.

9. Plaats naam en foto van de schrijver
Als u een testimonial mag doorplaatsen op uw site of social mediakanalen, vermeldt dan de naam van de schrijver. Ook kunt u overwegen om een foto van de betreffende tevreden klant te plaatsen. Door een naam en foto toe te voegen krijgen beoordelingen een hogere betrouwbaarheidswaarde voor andere consumenten.

10. Geef klanten een reden om een review te schrijven
Zorg ervoor dat klanten een persoonlijke customer experience krijgen. De webshop Delush Polish doet dit goed door een persoonlijke bedankbrief mee te sturen met zijn pakketten. De originele verpakking van de online order wordt zelfs zo mooi gevonden dat klanten een foto van het pakket delen op Instagram.

Bron: Bigcommerce.

Foto: Businessman hand choosing smile on touch screen, Shutterstock.