Twinkle | Digital Commerce

Betaaltrends die de groei van e-commerce versnellen

2022-08-18
1000562
  • [branded content]
  • 4:32

Consumenten betalen meer dan ooit contactloos, shoppen vaker online en gebruiken minder cash. Jan-Willem van der Schoot, countrymanager Mastercard Nederland, zet de belangrijkste trends op een rij. De rode draad: minder handelingen voor de klant, meer transacties voor de winkelier.

De manier waarop consumenten betalen is de afgelopen tien jaar snel geëvolueerd. Door de pandemie is dit proces nog versneld, met name door de enorme groei van online bestellingen. Ook het betalen onderling maakte een transformatie door; dat regelen we tegenwoordig bijvoorbeeld met de Tikkie-app. ‘Er zijn veel initiatieven en sommige verdwijnen ook weer’, zegt Jan-Willem van der Schoot, countrymanager Mastercard Nederland. ‘De betaalmethoden die het wél halen bieden gemak voor zowel de consument als de winkelier, zijn innovatief, en geven een veilig gevoel.’ Om het gebruikersgemak en de veiligheid ook in de toekomst te waarborgen, evolueert de betaalindustrie voortdurend mee. De belangrijkste nieuwe innovaties draaien om het vereenvoudigen van online betalingen, zowel bij winkels waar klanten vaak terugkomen als daar waar ze niet zo vaak shoppen. Maar ook wordt het welbekende Maestro uitgefaseerd en vervangen door een verbeterd product, om wereldwijde betalingen simpeler te maken. Dit zijn de drie voornaamste ontwikkelingen:

1. De digitale betaalpas

Mensen met een abonnement op Netflix of Spotify kennen het gemak van slechts één keer je kaartnummer en -gegevens invullen. ‘Dat zouden wij heel graag naar de pin-omgeving brengen’, zegt Van der Schoot, ‘bijvoorbeeld voor de dagelijkse betalingen van je boodschappen van de online supermarkt. Je kunt dan je pinpas-gegevens op een veilige manier bij een winkelier achterlaten om betaalhandelingen te verminderen. Hoe fijn zou het zijn als de supermarktbezorger je boodschappen afgeeft, je lege flessen terugneemt, en gewoon wegloopt?’

Het pinnen aan de deur kan inderdaad vervelend zijn, zeker wanneer het draagbare pinapparaat slecht bereik heeft. En wie momenteel na een betaling toch nog een item wil toevoegen aan een online supermarktbestelling, moet opnieuw een transactie doen. We zijn vaak drie, vier betaalhandelingen verder. Dat kan volgens Van der Schoot sneller en simpeler. ‘Met de digitale betaalpas biedt de winkelier consumenten een heel soepele betaling met één afrekenmoment. Niet meer pinnen aan de deur dus. Voortaan hoef je alleen nog je bestelling te plaatsen en je bezorgmoment te kiezen. Dat levert enorme tijdwinst op voor de retailer, die zo meer klanten kan bedienen.’ De digitale betaalpas is bij uitstek geschikt voor online omgevingen waar klanten vaak terugkomen, zoals Bol.com of Thuisbezorgd.nl. De pas is al live bij Picnic voor Rabobank-klanten en wordt zeer gewaardeerd. Andere banken gaan deze methode eerdaags ondersteunen.

2. Click to Pay

Op plekken waar consumenten minder vaak shoppen, moeten zij veel invullen: de 16 cijfers van hun creditcard, de vervaldatum en de beveiligingscode. ‘Het is echt een horde als je eerst de kaart uit je portemonnee moet gaan halen’, weet Van der Schoot. Samen met EMVCo, de organisatie verantwoordelijk voor betaalstandaarden, is nu een nieuwe wereldwijde standaard ontwikkeld: Click to Pay. Wie een paar schoenen bestelt, ziet de opties: gewoon betalen of op de Click to Pay-knop drukken. De laatste voert naar een pagina waar de betaalkaart staat die je als klant al eerder eenmalig hebt ingevoerd. Je kiest de kaart waarmee je de transactie wil afronden, drukt op ‘check out’, en gaat akkoord om de bestelling te bevestigen. Behalve bij hele grote bedragen, hoeft de klant niet langer de bankieren-app te openen voor een vingerafdruk of pin.

Van der Schoot: ‘Het is een naadloze ervaring. De klant hoeft niet veel stappen te doorlopen en haakt minder snel af. Door de wereldwijde acceptatie wordt Click to Pay echt een handiger alternatief om online te betalen.’ Click to Pay is rond de jaarwisseling van 2022/’23 beschikbaar voor winkeliers. Die kunnen hun payment-serviceprovider (PSP) vragen hoe ze meedoen. Omgekeerd gaat Mastercard ook samen met de PSP’s winkeliers benaderen.

3. Debit Mastercard

De Debit Mastercard gaat Maestro vervangen. Het vertrouwde Maestro werd ontwikkeld voordat het internet doorbrak, en hield heel lang de verschillende betaalontwikkelingen bij. Maar nu loopt Maestro tegen de grenzen aan en is het volgens Van der Schoot tijd voor iets nieuws. ‘Ten eerste wordt er steeds meer online betaald en dat wil je met de pinpas van je lopende rekening kunnen doen. Het is gek dat je dan in sommige gevallen opeens je creditcard moet gebruiken. Ten tweede werkt de kaart buiten Europa fysiek vaak niet voor betalingen, alleen bij de geldautomaat. Mensen reizen steeds meer buiten Europa en willen veel uitgaven gewoon kunnen pinnen.’

Maestro wordt daarom uitgefaseerd en vervangen door Debit Mastercard - nieuw voor Nederland, maar niet voor veel andere landen. Deze kaart heeft alle voordelen van de creditcard, waaronder consumentenbescherming. Verschil is dat een aankoop gelijk van je rekening wordt afgeschreven, net als bij een pinpas. Op dit moment worden alle betaalautomaten bij winkeliers hierop aangepast met een simpele software-update. Ze hoeven daar zelf niets voor te doen. De klus is eind van dit jaar afgerond en volgend jaar zomer ontvangen de eerste consumenten hun nieuwe passen. ‘Die gaan het op nog veel meer plekken doen dan de huidige’, belooft Van der Schoot. ‘Met een Debit Mastercard hoeven retailers buitenlandse toeristen niet eerst naar de pinautomaat te sturen, ze kunnen voortaan gelijk afrekenen met hun pas.'

Gestroomlijnde betaalervaring

Om alle veranderingen soepel te laten verlopen, werkt Mastercard nauw samen met winkeliers, technologiepartners, terminalaanbieders en banken. Er wordt veel getest om zeker te zijn dat alles werkt en past in de Nederlandse retail. Inspanningen die zich gaan terugbetalen, weet Van der Schoot. ‘Door dit soort betaalmethoden en innovaties krijg je een gestroomlijndere betaalervaring. Al die verloren winkelwagentjes, dat is gewoon zonde. Zeker voor de Twinkle100 zijn deze innovaties superbelangrijk want minder clicks betekent gewoon meer conversiekansen.’

Tijdens het Mastercard E-commerce live event vertellen onder meer Mastercard Nederland, Patta en Betaalvereniging Nederland over de nieuwste betaaltrends. Het event vindt plaats op dinsdag 13 september 2022 in het BIMHuis te Amsterdam. Nu inschrijven!