Twinkle | Digital Commerce

Bol.com nu 'De winkel van ons allemaal'

2017-05-27
180101

Bol.com presenteert zich voortaan als ‘De winkel van ons allemaal’, onder andere in een nieuwe reclamecampagne op televisie. ‘We hebben ons de afgelopen jaren ontzettend snel ontwikkeld. Het is nu belangrijk de samenhang in ons aanbod te communiceren’, zegt marketingdirecteur Michel Schaeffer.

Bol.com – tot dat moment ‘De grootste mediawinkel’ – veranderde zijn payoff in het voorjaar van 2011 voor het laatst. ‘Bomvol winkels, bomvol voordeel’ werd de leus toen Bol.com startte met de verkoop van kleine huishoudelijke artikelen. ‘Daarmee wilden we duidelijk maken dat we niet opportunistisch in nieuwe productcategorieën stappen, maar dat die winkels allemaal dezelfde kwaliteit en keuze bieden als klanten al gewend waren van Bol.com’, blikt Schaeffer terug. ‘We wilden risico op merkverwatering minimaliseren. ’

Totaalaanbieder
In de jaren die volgden opende Bol.com onder andere ‘winkels’ met babyartikelen, producten voor in de keuken, drogisterijartikelen, gereedschap en meubels. Schaeffer: ‘We zijn inmiddels in bijna alle categorieën actief. Maar de bekendheid houdt geen gelijke tred met het aanbod. Met de nieuwe campagnerichting willen we communiceren dat we een totaalaanbieder zijn, voor alle consumentenbehoeften.’

Van verticaal naar horizontaal
De nieuwe payoff biedt Bol.com de optie om te variëren. Zo is de Ahold-dochter in de nieuwe door bureau Etcetera ontwikkelde commercial ‘De winkel van de overwinteraars’. In de spot wordt een breed aanbod aan producten rondom het thema winter getoond. ‘We laten zien hoe verschillende mensen verschillend omgaan met dat thema en hoe Bol.com daarin kan helpen. We scheppen een beeld van Bol.com in de breedte, zoals we al wat langer doen met onze themawinkels. In plaats van verticaal communiceren we nu ook in de basis horizontaal.’

Voor en door iedereen
Met de nieuwe payoff wil Bol.com niet alleen duidelijk maken dat de winkel beschikt over aanbod voor iedereen, maar ook dat de winkel gemaakt wordt door iedereen. ‘Mensen die reviews achterlaten, winkeliers die verkopen via onze Plaza, ontwikkelaars die toepassingen bouwen met onze API, ze dragen allemaal bij', zegt Schaeffer.

Speciaal voor jou
Wat niet in de nieuwe leus staat, maar wat Bol.com wel wil communiceren, is de toevoeging ‘speciaal voor jou’. Schaeffer: ‘”De winkel van ons allemaal, speciaal voor jou”, wordt het dan. We bedienen klanten persoonlijk met wat we customer centric selling noemen, en we slagen er steeds beter in om 4 miljoen verschillende winkels te maken. Dat zit hem onder andere in de aanbevelingen die we doen op de homepage en de produtctgroeppagina's en in de e-mails die we sturen. We willen het gevoel uitstralen dat het echt jouw persoonlijke winkel is.’