Twinkle | Digital Commerce

Beloning pakketbezorgers drukt marge PostNL

2017-11-11
180101
  • 1:54

PostNL heeft naar eigen zeggen een ‘succesvol’ jaar achter de rug, waarin de omzet met een procentje afnam. De volumedaling van brievenbuspost werd gecompenseerd door kostenbesparingen en door extra omzet uit pakketbezorging. De marge daarvan staat wel onder druk.

De gerapporteerde totale omzet van PostNL kwam afgelopen jaar uit op 4.307 miljoen euro. De onderliggende omzet groeide wel, met 15 miljoen euro. Het onderliggende cash bedrijfsresultaat kwam uit op 141 miljoen euro, 9 procent meer dan in 2012. Hieronder ziet u een overzicht van belangrijke bedrijfsresultaten (pdf):

Minder brieven, meer pakjes
Te zien is dat de omzet uit ‘Mail in NL’ opnieuw flink is afgenomen, terwijl de inkomsten uit ‘Parcels’ behoorlijk zijn toegenomen. Dat heeft alles te maken met volumes; de hoeveelheid geadresseerde brievenbuspost daalde afgelopen jaar met een kleine 12 procent terwijl het volume aan afgeleverde pakketjes met 7 procent groeide. Een rekensom leert dat de pakketbezorging in Nederland inmiddels goed is voor een kleine 20 procent van PostNL’s gerapporteerde omzet, de postbezorging in ons land tekent echter nog altijd voor ongeveer de helft van de inkomsten.

Maandag-, -avondbezorging en tweemansbezorging
Dat pakketbezorging door de groei van e-commerce steeds belangrijker is voor PostNL, wordt goed geïllustreerd door het schrappen van de maandag als postbezorgdag en het introduceren van maandag als bezorgdag voor pakketjes. Vanaf de maand mei komt PostNL desgewenst ook ’s avonds met pakketten aan de deur. De overname van een deel van de activiteiten van Fiege, eind vorig jaar, moet van PostNL marktleider in tweemansbezorging maken in de Benelux.

Marges onder druk
PostNL zal zijn pakketdiensten de komende jaren blijven uitbreiden en investeren in de efficiency en capaciteit van zijn logistieke netwerk. Uit het cijferbericht: ‘We verwachten ook een actieve rol te spelen in de maatschappelijke discussie over de positie van zelfstandige ondernemers. We blijven investeren in de relatie met onze zelfstandige pakketbezorgers. In 2013 hebben we hiertoe de eerste stappen gezet. Deze ontwikkelingen gaan ten koste van onze marge bij Parcels, wat steeds meer zichtbaar wordt.’

Actie
PostNL maakte medio vorig jaar nieuwe afspraken met zelfstandige pakketbezorgers, nadat zij massaal actie voerden voor een betere beloning voor hun bezorgdiensten. Gelet op de margedruk die dat oplevert en op geluiden dat PostNL de onderaannemers moet aannemen, zullen de tarieven voor pakketbezorging allicht omhoog gaan.