Twinkle | Digital Commerce

Recensie extensie voor Nederlandse advertenties in Google

2017-05-28
180101
  • 2:02

Met de recensie extensie is het mogelijk om recensies van derden uit te lichten in advertenties in het zoeknetwerk van Google. Afgelopen zomer was dit in Nederland al van toepassing op Engelstalige campagnes. Sinds deze week is het ook mogelijk om Nederlandstalige recensies toe te voegen. In dit artikel beschrijft Tim van Vliet van Expand Online hoe u de extensie kunt opzetten en wat zijn eerste ervaringen met de nieuwe feature zijn.

Tekst: Tim van Vliet

Een positieve recensie, nominatie of beoordeling wordt vaak goed gewaardeerd door mensen die zoeken naar producten of services online. Deze citaten van derden kunt u vanaf nu ook delen met potentiële klanten door een extra extensie in de advertentie in Google.

U kunt een exact citaat toevoegen of deze anders verwoorden, zolang de recensie maar is toegeschreven en gekoppeld aan de gepubliceerde bron. Expand Online heeft deze feature onder andere in de AdWords-campagne van de Erasmus Universiteit en Expand Online zelf uitgerold.


Voorwaarden
De recensie moet gericht zijn op het bedrijf als geheel, in plaats van op een specifiek product of dienst. Daarnaast moet de recensie actueel en betrouwbaar zijn. Tevens moet de online bron erbij worden vermeld, zodat de review kan worden geverifieerd.

Net als de rest van de advertentietekst dient de extensie te voldoen aan het advertentiebeleid van Google.

Zichtbaarheid
Recensie extensies worden alleen weergegeven in het zoeknetwerk en ze worden bovendien alleen vertoond bij advertenties op de eerste positie. Er kunnen meerdere recensies worden toegevoegd, maar er wordt slechts één recensie tegelijk bij de advertentie weergegeven. De recensie die als eerst wordt goedgekeurd, zal worden getoond.

Er zijn meerdere factoren die bepalen of de recensie kan worden weergegeven. Dit zijn onder andere het bod, de relevantie van de advertentie, de beschikbare ruimte op de pagina met zoekresultaten en andere extensies of gegevens.

Ik verwacht dat goede recensies, bekroningen en lofbetuigingen een positief effect zullen hebben op de betrouwbaarheid van het merk en inspelen op het vertrouwen van consumenten en leveranciers. Daarnaast kan er juist weer andere relevante informatie in de advertentietekst worden verwerkt. Op basis van de eerste resultaten van vijf campagnes waar Expand Online de extensies heeft toegevoegd, zien we een stijging van de click trough rate (ctr) van meer dan 20 procent ten opzichte van het gemiddelde. Naast een hogere ctr verwachten we ook een positief effect op het imago.

Tim van Vliet is lead SEA-consultant bij online marketing bureau Expand Online.