Twinkle | Digital Commerce

Veel interesse uit onderwijs voor Webshopheld-methode

2017-05-26
180101
  • 2:34

Dat er vanuit het onderwijs veel interesse voor e-commerce is mag duidelijk zijn, maar helaas is de theorie in de schoolbanken nogal eens achterhaald. De praktijk gaat sneller dan het onderwijs kan bijbenen. Webshopheld moet hier verandering in brengen.

Hoe kun je het onderwijs het beste laten aansluiten op de e-commerce uit de praktijk? Ik heb me hiervoor inmiddels maar aangesloten bij de heren van de Leerfabriek. Dit zijn vier docenten van een praktijkgerichte MBO-instelling die van mening zijn dat dit het beste kan door de studenten simpelweg zelf hun eigen webwinkel te laten beginnen. Nu zijn er meer scholen die op die manier dit testen, maar volgens mij zijn de heren van de Leerfabriek hier het verst mee. Zij hebben een eigen webwinkel en onderneming opgericht, die los staan van hun eigen school. En met die ervaringen op zak bedachten zij de Webshopheld, een zelfstandige onderwijsmethode.

Link met actualiteit
Webshopheld is een studiemethode waarbij studenten een eigen webwinkel opzetten. Met een flink studieboek komen vervolgens onderwerpen als marketing, bedrijfseconomie of simpelweg Nederlands of rekenen uitvoerig aan bod. Hierdoor kan de basistheorie onderwezen worden, maar kan wel de link met de actualiteit worden gezocht door direct in de praktijk aan de slag te gaan met alles wat komt kijken bij de start van een webwinkel.

Het blijkt een hit. Dat wat afgelopen jaar is bedacht en dit jaar in een pilot onder tweehonderd studenten wordt getest, zou komend schooljaar mogelijk al bij verschillende scholen het vaste studiemateriaal kunnen worden. De interesse is echt bijzonder groot. Op diverse onderwijsdagen is de methode gepresenteerd en overal lijken docenten en scholen veel interesse te hebben om hiermee aan de slag te gaan, zo vertelde medeoprichter Roel Puts mij nog afgelopen week.

Beperkingen
Natuurlijk heeft de methode wel zijn beperkingen. Momenteel gaan de webshops niet echt live. Er wordt hiervoor samengewerkt met softwareaanbieder MyShop. Die levert software, maar zorgt er bewust voor dat de betaaloplossingen niet worden aangeboden en dat de webwinkels niet werkelijk in Google verschijnen. De student kan dus de complete start verzorgen - van het bedenken van de naam en het assortiment, tot het optimaliseren van productfoto’s of productomschrijvingen - maar werkelijk verkopen gebeurt nog niet.

Dat is natuurlijk wel een nadeel. We hebben kort geleden nog met elkaar gebrainstormd, maar een oplossing zien we niet. Een webwinkel is een bedrijf, er hangt dus het zakelijk recht aan en ook al kun je in de praktijk veel zaken opvangen, waterdicht wordt het nooit. Zelfs al spreken we met alle leveranciers af dat die eventuele aansprakelijkheid of schade opvangen, dan nog is de webwinkel zelf het eerste aanspreekpunt waar de klant juridisch terecht kan. En mocht in de tussentijd een leverancier failliet zijn gegaan, dan is de webwinkelier alsnog het haasje. Wie hiervoor een goede oplossing kan bedenken mag het zeggen.

Opvolgend studieboek
De Webshopheld-studiemethode blijft ondertussen in ontwikkeling. Op dit moment wordt er hard gewerkt aan een tweede druk van het studieboek en er liggen plannen voor een opvolgend studieboek over online marketing, boordevol nieuwigheden, trends en verbeteringen. Het bouwen van een eerste webshop is ontzettend leuk, maar slechts het begin van een echte verkenning van de e-commerce sector.