Twinkle | Digital Commerce

Hoe productomschrijvingen variëren onder negen retailers

2017-05-28
180101
  • 2:23

Productomschrijvingen zijn een belangrijk onderdeel van de webshop en kunnen er mede voor zorgen dat een consument een product koopt. David Moth van Econsultancy.com laat zien hoe negen grote Amerikaanse online retailers hetzelfde artikel omschrijven.

Productomschrijvingen dienen informatief te zijn en tegelijkertijd de klant uit te leggen waarom het artikel het kopen waard is. Om te laten zien welke mogelijkheden er zoal zijn op het gebied van productspecificatie, volgen hieronder negen voorbeelden van omschrijvingen van een Levi 510 skinny jeans.

1. Debenhams
Debenhams’ motto lijkt ‘kort maar krachtig’ te zijn met twee regels tekst op de pagina. Naast deze omschrijving somt de retailer nog acht productdetails op aan de hand van bullet points. Debenhams dient wat meer tijd te besteden aan de specificatie om de klant over te halen het artikel te kopen, zegt Moth.


2. Topman
Topman houdt het net als Debenhams kort. De beschrijving bestaat voornamelijk uit een opsomming van het materiaal waarvan de broek gemaakt is.

3. USC
USC beschrijft het product al een stuk uitgebreider, maar laat volgens Moth kansen liggen om het artikel aan te prijzen. Wat zijn bijvoorbeeld de voordelen van deze broek?

4. John Lewis
John Lewis hanteert volgens Moth een perfecte balans tussen het opnoemen van de productdetails en het benoemen van de voordelen van de jeans. De retailer vertelt de consument bijvoorbeeld in welke situaties hij de broek kan dragen en met welke kledingstukken hij de jeans kan combineren. Dit helpt de klant zijn twijfels over de broek wegnemen.

5. Kohl's
Kohl’s heeft een korte productomschrijving op zijn pagina staan, maar voegt daar een video bij. De video opent in een pop-up scherm en toont een model dat de jeans draagt. Hoewel dit een goed beeld geeft van hoe de broek valt, zal lang niet iedereen de video bekijken, zegt Moth. Daarom is het goed om de productomschrijving iets uit te breiden met relevante informatie.


6. Selfridges
Selfridges gebruikt beschrijvingen als ‘stylish yet wearable investment piece’ om het product te promoten. Deze persuasieve manier van schrijven wordt gecombineerd met een lijst met bullet points waarin de productdetails staan vermeld.

7. JC Penny
JC Penny brengt het product volgens Moth tot leven door de consument te vertellen welk materiaal in de broek ervoor zorgt dat de jeans zo comfortabel zit. ‘Dit is voor de klant veel duidelijker dan als u 2% elasthaan meldt’, zegt Moth.

8. Zappos
Zappos gebruikt alleen bullet points om de jeans te omschrijven. Jammer, vindt Moth, want meer dan een lijst met productdetails krijgt de consument zo niet. Het echte verkopen van de broek door middel van tekst is er bij Zappos niet bij.

9. Asos
Asos gaat een stapje verder dan alle andere retailers in het beschrijven van de Levi 510 skinny jeans. De retailer geeft naast een lange productomschrijving ook informatie over de geschiedenis van Levi’s. Het enige dat volgens Moth ontbreekt is een lijst met bullet points om de productdetails wat overzichtelijker te maken.


Bron: Econsultancy.com