Twinkle | Digital Commerce

Amazon en overige logistieke lariekoek

2017-05-26
180101
  • 3:38

E-commerce en logistiek: net een kleuter die opgewonden en kraaiend van plezier met een treintje door de kamer rent. We zitten in de cadeaumaand en de last mile is blijkbaar hot.




Iedereen is bloednerveus: zal mijn pakket wel op tijd zijn? Ik heb me verbaasd over de doldwaze logistieke ideeen die in de afgelopen weken langskwamen. Het is wat mij betreft tijd om ze eens even te ordenen en zo weer met beide beentjes op de e-fulfilment grond te landen.

Amazon en de drone
Walther Ploos van Amstel noemde het een geslaagde hoax van Amazon: het verhaal over de pakketjes-drone, met dat werkelijk schitterende filmpje. Het haalde zelfs het NOS Achtuurjournaal. Wij Nederlanders wachten met zo’n scoop altijd netjes tot 1 april. Amazon in deze feestmaand natuurlijk niet: now is the moment! De aankondiging genereerde nog heel serieuze commentaren ook, vooral van drone-leveranciers en -ontwikkelaars. Ze meldden dat dit een ontwikkeling is waar we in de komende jaren serieus rekening mee moeten houden. Ik moest gelijk denken aan de serieuze verhalen van jaren geleden over de grootschalige inzet van helicopters in de Randstad als medicijn voor de file. Ook de bloemensector kwam met verhalen om helicopters met bloemen te laten vliegen tussen het Westland en Aalsmeer. We kennen allemaal de uitkomst: luchtfietserij, onhaalbaar, te duur, te exclusief.



Grote toekomst same day delivery?
De Amazon-drone is een uitvloeisel van grootse verhalen over de toekomst van same day delivery. Bekijken we dan onderstaande tabel uit de UK, met cijfermateriaal van oktober 2011 tot en met oktober 2012: het aandeel van same day delivery is  gedaald van 0,1 procent naar 0,07 procent, dus tot ongeveer 1 op de 1400 orders. Het aandeel van economy, dat is daar 2-3 dagen levertijd of nog langer (maar dan gratis), is gegroeid van 38 naar 43 procent. Next day delivery is gedaald van 37 naar 28 procent. Ik wil niet conservatief zijn: natuurlijk is er een markt voor same day delivery, maar het is een niche-markt en dat blijft het mijns inziens ook.

Nog meer lariekoek?
Tja, en dan die opwinding over het verstopt raken van onze woonwijken met de bezorgbusjes van PostNL, Selektvracht, DPD, GLS, UPS, Dynalogic en AMP Logistics. Ik ben vast een paar vervoerders vergeten, maar bovenstaande 7 vervoerders hebben samen wel een marktaandeel van circa 99 procent. We zien dit niet als een schitterende vorm van pakketjes-carpoolen, waarbij er dagelijks amper tien pakketbezorgbusjes onze woonwijken binnenkomen tegenover de honderden autobewegingen van de bewoners zelf. Nee, in plaats daarvan maken we ons nu al zorgen maken over filevorming en vertraging.

Kijken we weer even naar de UK: het pakketvolume ligt daar inmiddels op een niveau van ongeveer 1,7 miljard pakjes op jaarbasis, tegenover het totale Nederlandse pakketvolume (b2c plús b2b) van circa 180 miljoen dit jaar. Het is een verschil met bijna factor 10 in volume. Er zijn daar 13 grote pakketvervoerders actief op de reguliere pakketdistributiemarkt. De complete pakketdistributiemarkt zal in de komende tien tot vijftien jaar in volume nog heel hard groeien. Ook zal cross-border steeds belangrijker worden. Zowel op nationaal als op internationaal niveau is een geweldige groei van pakketjes-carpoolen te verwachten.

Waar zouden we ons wél druk over moeten maken?
Er zijn wat mij betreft logistieke zaken in relatie tot e-commerce waar we ons beter druk om kunnen maken dan om de Amazon-drones, same day delivery en de vermeende filevorming.

Om er maar een paar te noemen:

  • Arbeidsomstandigheden in distributiecentra, zoals ze bij Zalando en Amazon aan de kaak zijn gesteld. Wat dat betreft zijn de nieuwbouwplannen van Wehkamp.nl een feest: ze bieden uitzicht op een hoge performance, snelle levering en goede werkomstandigheden voor de medewerkers
  • Klachtenafhandeling rond de last mile: prima blog van Walther Ploos van Amstel hierover. Hulde voor de vervoerders die klachten van klanten serieus nemen en die er alles aan doen om het aantal klachten minimaal te houden. Toch bijzonder: waarom kan de ene grote vervoerder (Selektvracht) het wel en waarom die andere (PostNL) niet?
  • Low hanging fruit om de last mile snel nog efficiënter en klantvriendelijker te maken: webshops die afleveropties aanbieden in de checkout. Als u als webwinkelier overtuigd bent van het belang, dan kunt u het realiseren. Gisteren werd ik bijvoorbeeld verrast door Perfectlybasics.nl. De webwinkel biedt keus tussen UPS en PostNL. De verschillen in service geven ze duidelijk aan. Ook die checkout kan op logistiek gebied nog beter, maar het is te merken dat ze daar bewust met logistieke dienstverlening bezig zijn. En het eindresultaat: gistermiddag besteld, vandaag keurig op tijd bezorgd. Gelukkig zijn de meeste Nederlandse pakketvervoerders daar echt goed in. Super. Geeft moed voor verdere verbeteringen volgend jaar.

Low hanging fruit: heerlijk. En veel voedzamer dan een regelmatig langskomende hoax.