Andries van Daalen, operationeel directeur bij Wehkamp.nl, noemt het op de site van Emerce en eerder ook op deze site de hoogste tijd dat er een discussie komt over de last mile in logistiek Nederland. En terecht! Busjes en vrachtwagens van verschillende vervoerders rijden bijna achter elkaar aan de Nederlands straten door. Dat is niet duurzaam en niet veilig. Hoe kan het beter?
Bij webwinkels komt duurzaamheid zo nu en dan voorbij op de agenda van het management. Bij Wehkamp.nl zelfs vaak. Wehkamp.nl ontving eerder dit jaar de ‘Lean and Green Award’ als koploper in duurzaamheid. Welke webwinkels willen dit duurzame voorbeeld niet volgen? Of, wacht je tot Milieudefensie jouw pakketbezorger de schuld geeft van de lokale ‘rochelroutes’. De gemeenteraadsverkiezingen komen eraan. Elke zichzelf respecterende lokale partij vraagt om maatregelen tegen de vele vrachtwagens en bestelbusjes. Het speelveld verandert.
Het valt wel mee
Paniek was er al eerder bij logistiek Nederland. Door meer online winkelen rijden er steeds meer bezorgdiensten door de straten. ‘Als we geen maatregelen nemen, staan we straks ook in de woonwijken in de file’, stelde Peter van der Meij, voorzitter van de stichting Nederland is Logistiek twee jaar gelden. Was zijn angst terecht?
Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) onderzocht de invloed van online aankopen op de congestie. En, het valt allemaal nog wel mee. Het ‘wild-west’ beeld van door woonwijken crossende bestelauto’s klopt niet. De toename in het bestelautoverkeer draagt niet bij tot meer files. Uit oogpunt van minder bestelautokilometers is de trend naar meer afhalen zelfs een positieve ontwikkeling.
De pakketbezorging is in handen van enkele grote spelers, zoals PostNL, DPD en Selektvracht/DHL. Zij organiseren de bezorging zo efficiënt mogelijk, bundelen zendingen en voorkomen daarmee dat er onnodige kilometers worden gemaakt, aldus KiM. De belangen van Wehkamp, de consument en de pakketbezorger zitten eigenlijk op een lijn. Niemand wil voor niks voor de deur staan. Kunnen we nu rustig slapen? Neen...
Slimme oplossingen
De pakketbezorgers mogen niet stil blijven zitten. Online winkelen leidt niet tot meer files, maar wel degelijk tot een grotere druk op de woonwijken. Daarin heeft Andries van Daalen gelijk. Aandacht voor veilige, stille en schone laatste kilometers naar de consument blijft nodig of dat nu met elektrische bestelbusjes, op afspraak, of via pick-up-points gaat. We kunnen nog niet rustig buiten gaan spelen.
De thuisbezorging kan beter als de webwinkel, de pakketbezorger en de klant samen, in onderling overleg, het aflevertijdstip kunnen bepalen. Een optimale ritplanning moet het uitgangspunt blijven. Pakketbezorgers zijn nog terughoudend in het introduceren van nieuwe informatiediensten.
De pakketbezorgers zelf zitten niet stil. Dagelijks stromen persberichten binnen met nieuwe innovatieve concepten met schone voertuigen en slimmere diensten. Daarnaast is er een stevig onderzoeksprogramma van het topinstituut voor de logistiek Dinalog.
Samenwerking
Succesvol innoveren vraagt om intensieve, en strategische, samenwerking tussen de webwinkel en de pakketbezorger, waarbij de wensen van de consument bovenaan moeten staan. Anders werkt innovatie simpelweg niet. Als consument krijg ik nog veel te veel pakketbezorgers aan de vaak gesloten deur, met even zoveel afhaalpunten. Dat kan allemaal veel klantgerichter, duurzamer, en zelfs veel goedkoper.
Dat doe je niet met veel bezorgpartners. Strategische samenwerking beperkt zich tot een of twee partners. En, die samenwerking bereik je niet als je steeds opnieuw kiest voor de goedkoopste pakketbezorger. Het speelveld voor de laatste kilometers is straks alleen nog maar weggelegd voor Eredivisie-spelers! Zouden de inkopers bij de webwinkels dat nu al beseffen?
Wehkamp.nl geeft een duidelijk signaal af aan de pakketbezorgers. Het moet anders. Maar, Wehkamp.nl zelf heeft hierin ook een belangrijke rol. Afstemming is nodig van de ketenprocessen, open en transparante informatie en een gezamenlijke planning. De pakketbezorger kan dan echt een strategische partner van de webwinkel worden. It takes two to tango!
Succesvol innoveren vraagt om strategische samenwerking tussen de webwinkel en de pakketbezorger, waarbij de wensen van de consument bovenaan moeten staan. Anders werkt innovatie simpelweg niet. Als consument krijg ik nog veel te veel pakketbezorgers aan onze vaak gesloten deur, met even zoveel afhaalpunten. Dat moet veel klantgerichter, duurzamer, en zelfs veel goedkoper.
Strategisch samenwerken doe je niet met veel bezorgpartners. Dat beperkt zich tot enkele partners, die vervolgens samen ook weer horizontaal samenwerken. Die samenwerking bereik je ook niet als je elke jaar opnieuw kiest voor de goedkoopste pakketbezorger.
De inkoop van logistieke diensten gaat traditiegetrouw op basis van verdeel-en-heers met snoeiharde prijsonderhandelingen. De markt verandert snel. Er komt minder spelers, terwijl de on line omzetten toenemen en de consumenten meer willen. Het speelveld voor de laatste kilometers is straks alleen nog maar weggelegd voor Eredivisie-spelers. Zouden de inkopers bij de webwinkels dat nu al beseffen?
De vraag is ook of de pakketbezorgers zelf al klaar zijn voor die strategische samenwerking. Hun accountmanagers zijn getraind in bikkelharde onderhandelingen, niet in samenwerking in teams met klanten. Gladde praatjes moeten plaats maken voor gedegen analyses van het distributienetwerk. Hun interne processen zijn alles behalve op transparantie en het delen van informatie ingericht. En, samenwerken met aartsrivalen in de sector? Lopen ze daar echt warm voor?
Als webwinkelier en klant wil ik dat bij alle vervoerders er een bezorgmoment afgesproken kan worden (en niet alleen bij duurdere express). Vooral zakelijk (bijv. DHL) laten hier veel kansen liggen. Omdat ik een webwinkel heb die ik vooral parttime run is vooral de levering van zakelijke pakketten een groot probleem. Dit kan opgelost worden om een bezorgafspraak te maken. Een minder efficiënt idee is het om 2 keer aan te bieden en vervolgens moet de klant veel kilometers maken om het zakelijk pakket ergens op een industrieterrein te komen halen. Ook is een idee om lokale (lees dichtbij! ) ontvangstdesk in te richten waar zakelijke goederen afgehaald kunnen worden tussen bijv. 07:00 tot 20:00. Men vergeet dat veel webwinkeliers een gewone baan er naast hebben en dat de webwinkelier dus niet altijd in staat is om zakelijke goederen in ontvangst te nemen. Hier liggen kansen!
Particulier vindt ik dat de pakketbezorging er op wijkniveau door één partij uitgevoerd kan worden. Dit met flexibele bezorgafspraken of 3/4 bezorgmomenten per dag met daarbij een lokaal afhaalpunt.
Duurzaam is het als alles zo georganiseerd wordt dat alle pakketten bij één besteller verzameld worden die op wijkniveau gaat bestellen/uitleveren. Deze kan dan ook pakketten / retourzendingen (op afspraak) ophalen. Als deze busjes ook nog elektrisch gaan rijden is het helemaal top!