Nederlandse consumenten denken dat ze hun online uitgaven in acht jaar tijd zullen verdrievoudigen. Toch verwacht een meerderheid in 2020 nog altijd producten en diensten te kopen in fysieke omgevingen. Die meerderheid is er in alle productcategorieën.
Dat blijkt uit een grootschalig consumentenonderzoek in het kader van Shopping2020. GfK peilde daarvoor een kleine twaalfduizend Nederlanders. Dat de consument in de toekomst veel meer online denkt te gaan besteden, kon u gisteren lezen op deze site. De respondenten verwachten dat ze in 2020 gemiddeld 52 procent van hun uitgaven aan producten en diensten online zullen doen. Dat is ruim drie keer zoveel als in het afgelopen jaar en ook aanzienlijk meer dan experts verwachten (36 procent).
Fysiek
Aan onderstaande diagram is te zien dat een meerderheid van de Nederlanders ook in 2020 fysieke winkels en kantoren van dienstverleners zal bezoeken, althans naar verwachting. Toch zullen ongeveer vier op de tien consumenten dat dan niet meer doen voor vliegtickets en accomodaties, tickets voor evenementen, verzekeringen en pakketreizen:
Blijvende toegevoegde waarde
Het overgrote merendeel van de consumenten spreekt de verwachting uit in 2020 nog altijd naar de winkel te gaan voor het passen en kopen van kleding (88 procent), sportartikelen (86 procent), producten voor huis & tuin (85 procent), schoenen & personal lifestyle (83 procent). Ook voor de dagelijkse boodschappen (83 procent) blijft de verswinkel of supermarkt een grote rol spelen.
Daar staat tegenover dat slechts 8 procent van de consumenten aangeeft in 2020 niet of nauwelijks producten of diensten online te zullen aanschaffen. ‘Consumenten staan open voor nieuwe initiatieven en zien een blijvende toegevoegde waarde van zowel het fysieke als het online kanaal’, concludeert GfK dan ook.
Persoonlijke winkelervaring
Een andere, opvallender conclusie luidt dat Nederlandse consumenten wel persoonlijke informatie willen delen (73 procent) met (web)winkels, maar dat ze liever niet worden geconfronteerd met een persoonlijke (web)winkelervaring; slechts 13 procent van de online kopers wil bijvoorbeeld dat een webwinkel wordt aangepast aan zijn of haar persoonlijke voorkeuren, iets waar grote online partijen als Bol.com, Wehkamp.nl en KLM momenteel wel werk van maken.
Een samenvatting van GfK’s resultaten kunt u opvragen op de site van Shopping 2020. Het volledige rapport is te koop.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Meeste Nederlanders gaan ook in 2020 nog naar winkel en reisbureau
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.