Twinkle | Digital Commerce

JD.com wil China’s Amazon worden

2017-05-26
180101
  • 1:24

Vanmiddag op bezoek geweest bij JD.com, naar verluidt China’s grootste b2c online retailer. Geen portal a la Alibaba, maar gewoon een ouderwetse online retailer. Maar wel een van het formaat Amazon, en met de ambities van Amazon voor de Chinese markt en ver daarbuiten.

Sinds vorig jaar oktober ook live in 86 landen! Over ambitie gesproken. Top 3 landen voor JD.com: USA, Canada en UK. Ook JD.com bereidt zich voor op de stormloop op online winkels over twee weken op 11 november (zie mijn vorige blog). JD staat voor Jingdong, waarbij de jing een afkorting is van Beijing, waar het hoofdkantoor van JD.com is gevestigd. Er werken meer dan vierduizend mensen bij Jingdong.

Vanmiddag het zenuwcentrum bezocht, waar realtime iedere binnenkomende order zichtbaar is op grote schermen, waar iedere bezorger in Beijing live te volgen is, waar de routing vanuit tientallen distributiecentra vanuit de Beijing area live zichtbaar is en waar je iedere transactie voor je ogen ziet plaatsvinden. Mooi vond ik de pick-up boxen, die met duizenden in steden terug te vinden zijn en waar er in iedere box ruimte is voor enkele tientallen pakketjes. Door de handige indeling in compartimenten van verschillende maten, kunnen tientallen mensen hun bestelling via in te voeren codes gemakkelijk en op maat terugvinden.

China is een opkomende online retailgigant, waar we nog veel van gaan horen in de nabije toekomst. Morgen weer naar Nederland en dan maken we binnenkort de balans op of we in 2014 of in 2015 als onderdeel van Shopping2020 een e-commerce handelsmissie naar China kunnen organiseren.